Seline

Alla inlägg under maj 2010

Av Gisela, Patricia, Moa - 15 maj 2010 20:30

Vilodag igår. Rätt skönt att ta det lite lugnt på fredagarna.

Jag, Rebecka och Patricia till stallet. Medans Patricia red så mockade jag och Rebecka. Och alla sätt är bra utom... =))

Det finns en liten skottkärra och en liten spade som Rebecka använde, men när spaden inte vill som hon ville så hjälpte visst händerna till =))) Okej hon hade vantar, men det var rätt kul att se. Och skällde på mig gjorde hon när jag slarvade, man kan faktiskt inte blanda bajs och halm!!!! Borde jag väl veta eller? =)

Rebecka ville se när Patricia hoppade med Seline så Patricia tog några språng och Rebecka var helnöjd. Vi gick tillbaka in i stallet och blandade mat och det gjorde hon som hon aldrig gjort annat. Och hö i påsarna... det roliga var att hon helst ville fylla ALLA påsar i hela stallet. Och så skulle vi bara ha 8 st - såååå tråkig faster ärrrrrr!

Av Gisela, Patricia, Moa - 13 maj 2010 22:30

Vilade igår eftersom Patricia inte var sugen på att köra upp till stallet på moppe i ösregnet som forsade hela dagen igår. Och jag skulle med Moa till viarp så det blev en blixt visit i stallet.


Körde upp Patricia till stallet så att hon och Monica kunde träna för Frida i hoppning. Monica började lite innan Patricia för vi var lite sena. Men så skulle inte Monica hoppa lika högt som Patricia så därför passade det bra ändå.


Patricia tyckte att Seline kändes trevlig idag. De hoppade i båge, först med 2 hinder sen med 3 hinder. Alltså träning av galoppombyte, vilket Seline faktiskt fixade bra i båda varven. Några fel, men inte konstant fel som det kan bli annars.

Inga kombinationer idag, för nu känner de sig säkra på det och nu är det galoppombyten som behöver tjatas in i huvudet på henne. Hon är för lat!!!

          

Av Gisela, Patricia, Moa - 11 maj 2010 22:15

Patricia tog stallet idag, skrittade ut Seline en stund. Hon var väldigt pigg, ovanligt ju!

De skrittade ner mot skolvägen och tillbaka och så fort man kommer på grus så vill Seline trava så också idag. Men Patricia var bestämd att det var bara skritt idag.

Av Gisela, Patricia, Moa - 10 maj 2010 22:15

Tränade kl 19 för Lisette i Frillestad. Kände mig inte alls på hugget för detta idag. Har varit så mycket på jobb så jag kände mig rätt så trög i huvudet och det är inte bra när man ska träna för Lisette. Här måste man tänka!!!


Idag var det sitsträning på schemat.... det är såå nyttigt och jobbigt! Lisette är väldigt petig =)


Skulle börja med att sträcka upp armarna i luften för att känna vad som händer från sätet och uppåt, sen sänka armarna och behålla känsla. Armarna upp rakt framför mig, vad hände då??

Sen skulle jag föreställa mig att jag hade 3 st halsringa i 3 olika storlekar från nacke ner till axlarna och där skulle jag hålla centrum, förutom den översta som nästan skulle nudda nacken.

Sen fick jag "krypa" in i en trappspiral, eller ja jag skulle tänka mig som att jag tog på mig en väldigt stor sådan och bara med 8 ringar som skulle sitta runt midjan i olika höjder. De fick inte tryckas ihop någonstans på vägen utan skulle hålla samma avstånd hela tiden.

Det sista som skulle kombineras med detta var att jag ska föreställa mig att mina knän ska ända ner i marken vilket gör att underskänkeln måste backa lite och jag måste länga mig vid ljumskarna och låren för att kunna släppa ner knäna.


När allt detta satt som en smäck så gick hästen som en dröm utan att jag knappt håller i tyglarna. Till slut kändes det som att sitta på en geleklump som knappt kunde gå hihi, hon var helt slut i bakdelen eftersom den fick jobba hårt.

Otroligt att det kan göra så mycket med "lite" sits =)

När vi var nöjda med detta så började jag samla upp henne för att få bättre koll på bogarna som gärna flyter iväg.

Viktigt att tänka på är att hålla in den yttre armbågen för då kommer yttre bogen på plats med automatik... eller jag nästan.

Yttre sidan av sätet ska upp och in, skrapa i sadeln in mot den inre skänkeln för att få med bogen också så klart, men armbågen gjorde det sista lilla.


Hon gick verkligen som en dröm, riktigt häftig känsla idag.


När jag hoppade av och tog av sadeln så ville hon rulla, men hon fick inte det. Räcker att hon gör det på stranden, behöver inte lära sig det i ridhus också =)


Hon ställer sig med alla fyra i varsitt hörn av kroppen och sen flyttar hon ut vänster bakben ytterliggare och ställer sig på tå på den hoven och står sen och somnar ha ha ha!!!

Så otroligt trött i hela kroppen!


Kanonlektion även om vi rörde oss i knappt styrfart =))



Av Gisela, Patricia, Moa - 9 maj 2010 22:15

Jag cyklade upp till stallet och red ner till dammen tillsammans med Monica.

Idag testade jag Fridas bett igen, det 3 delade med skaklar eller vad det heter. Ett sånt bett som hon inte kan dra så hon får in bettet i munnen.


Vi red längs med dammen och fortsatte på gräsvägen längs med järnvägen. Travade bort för att kolla underlaget och sen galopperade vi tillbaka. Det var lite så där för Seline ville verkligen dra järnet och eftersom jag hade ett snällt bett idag så var risken stor att jag inte skulle orka får stopp, men jag lyckades till slut.

Sen tog vi 3 st galoppturer till fast på andra hållet för där ligger ett stort träd i slutet av stigen så där kan jag får stopp på henne. Sista runda fick hon nästa gå för allt vad hon orkar, men bara nästan. Och ivrigare för varje galopp blir hon så det var svårt att trava och skritta av när vi var klara. Vill gärna galoppera mer.

Av Gisela, Patricia, Moa - 8 maj 2010 22:15

Igår vilade Seline och Mia tog hand om henne. 


Ringde till Perstorp för att se hur långt de hade kommit bland startande. Det var många stryckningar så det blev rätt bråttom för oss.

Snabbt iväg och upp till stallet. Vi delade upp arbetsuppgifterna bland oss och ca 15 minuter senare var hästen borstad, påklädd och lastad och alla saker med i bilen. Det är skönt med ett team som fungerar utan problem, Vi borde heta TEAM SELINE =)

När vi kom till Perstorp så hade de kommit till halva klassen innan Patricias så det var att lasta ut och upp och skritta igång. Patricia och Moa gick banan och sen var det framhoppning och in på banan. Patricia startade som nummer 2 egentligen men det var 4 efteranmälningar.

Det gick verkligen kanonbra, rev ett hinder i omhoppningen, men det gör ingenting eftersom vi inte trodde att hon skulle klara grunden. Hon brukar inte vilja hoppa vissa hinder på banan, men idag tog hon allt.

         

Patricia och Seline var nog lika nöjda när de kom ut. Hon låg som nummer 3 när hon hoppat, men efter ca 30 startande så hade hon ramlat ner till plats nummer 11 och när alla startande  ca 40 st så hade hon ramlat ner till 15 tror vi. Tur tyckte Patricia som inte ville hamna precis utanför prispallen. Det blev 11 placerade och då är det så trist att hamna som nummer 12. Det är väldigt vanligt när det gäller Patricia att hamna precis under.

 

Så här nöjda var Moa och Patricia när tävlingen var över.

Av Gisela, Patricia, Moa - 6 maj 2010 22:00

Körde direkt upp till stallet efter jobb för att kolla Patricia hoppträna för Frida. Och som vanligt går det väldigt bra när Patricia tränar för Frida. Frida är väldigt pedagogisk i sitt utlärande.

Så här positiv har jag inte sett henne på länge, när hon hoppar då alltså.

Tre kombination med spetsade öron och helt utan tvekan... det känns bra kan jag lova.    

Av Gisela, Patricia, Moa - 5 maj 2010 22:00

Mia fixade stalltjänsten och Patricia red en stund på banan. Lite markarbete idag. Imorgon hoppträning.


Moa red i viarp igen och fick stallets snällaste eftersom hon egentligen inte får rida än.. Väldigt nöjd unge!! =)

  

Ovido - Quiz & Flashcards