Seline

Alla inlägg under april 2009

Av Gisela, Patricia, Moa - 30 april 2009 12:14

Då var det äntligen dags för mig att rida igen. Seline har vilat i en veckan efter sin vaccination. Linn red ut henne igår och det hade gått jättebra.

Hittade en litet rivsår på utsidan av hasen på vänster bakben, men det verkade inte svullen och det var inte varmt. Så vi kör på och hoppas att det inte blir något med det.

Jag red ner till dammen och red runt 2 varv i galopp, satt och jobbade henne en stund på gräset nere vid dammen. Hon var väldigt pigg och framåt. När jag red ner till dammen så mötte jag Patricia och Anton på moppen på väg upp för backen mot Frida. De var ute och rastade moppen ; ).

Red en liten stund på banan för att få henne att slappna av och hon tyckte nog att det var trevligt att få jobba igen.

Sen tog jag in hästarna och fodrade dem.

Av Gisela, Patricia, Moa - 28 april 2009 22:15

Var uppe och mockade och satt mat till Seline, tog in hästarna med hjälp från stallet.

Kände över henne och hon såg hel och fin ut. Stod och käkade hö så det blir allmänt besvärligt när man ska gå runt henne för hon tar inte upp huvudet för att släppa förbi en ;)

När jag varit hemma 1 timme så fick jag sms från Malin att Seline inte ätit upp sin kraft och inte ville ha när de gav havre från handen heller.

Fick kontakt med Frida som gick ut och kollade henne en stund senare och då stod hon och åt hö ialla fall.

Jag vet att hon har gjort så här tidigare också. Jag ger henne så mycket mat nu, så jag tror att hon tycker att det blir för mycket. Så jag får kanske minska maten så att hon tycker det är kul att äta igen.

Kanske jag ska ge lite luzern?? Kan gå ibland, men hon tycker inte att det är jättegott....

Så nu håller vi tummarna att hon inte blir dålig utan bara trött på all mat som hon får hela tiden.

Av Gisela, Patricia, Moa - 27 april 2009 20:59

Vi körde upp till stallet för att sätta betfor till kvällen. Vi skulle på Moas cabaré och hade bråttom.

Jag sa till Frida att jag kommer upp lite senare ikväll och fixar resten. Men se det fick jag inte. Hon skulle fixa boxen och ställa fram maten. Jag fixade ju maten igår så den skulle bara ställas fram.

Det tackar man för!!!!

Så som sagt, det blev inte mycket häst alls idag. Såg henne på avstånd i hagen. men hon stod upp i alla fall =)

Av Gisela, Patricia, Moa - 26 april 2009 22:20

Mockade och satt mat. Förberede maten till imorgon också eftersom vi ska med Moa till skolan på kvällen så imorgon blir ytterliggare en snabbrunda. Hon är värd lite extra vila, men nu vill jag faktiskt komma igång och rida igen. Både hon och jag behöver det.

Minskade hö´t till hälften, får nog börja öka hösilaget istället. Svårt att få tag på hö som inte är svindyrt. Tycker inte att hö´t kan vara lika dyrt nu som när det är nyskördat, med tanke på att den mesta näringen faktiskt har lämnat hö´t vid den här tiden på året.

Ska försöka hitta någonstans där jag kan gräsa henne små stunder på kvällarna också.

Veterinären hade varit och öppnat upp en böld på Magina på eftermiddagen. Den satt mellan käkarna och de tror att hon har fått in en tagg. Hon står ofta och hänger över en häck som är full av taggar. Så nu står hon på dränage. Hoppas att hon snart blir bättre.

Av Gisela, Patricia, Moa - 25 april 2009 14:28

Seline fick vila idag också.

Så det blev lite skönhet istället. Borsta av massa päls, fyllde piggborste 3 gånger.

Klippte manen och svansen så att hon inte ska se ut som en travare mer ; )

Man bli lite blind under vintern så jag har nog bara fixat manen 1 gång i vinter, så hon var i stort behov av en uppfräschning.

Hon hade fått ett litet bett på rumpan, nån som inte ville ha henne för nära sig eller bara nån som irriterat sig på henne kanske.

När ska hon gå upp i vikt??? Ser ingen som helst skillnad, bara väntar på att det ska märkas lite lite. Vi vill ju komma igång med tävlingarna som är igång för fullt nu.

Är förvisso anmäld till Skromberga nästa helg. Sen vet vi inte när nästa blir.

Av Gisela, Patricia, Moa - 24 april 2009 21:55

Fick mocka lite bättre eftersom jag slarvade lite igår. Annars hände det inte mycket i stallet. Tog in hästarna och gav dem kraften.

Seline såg hel ut och kändes inte febrig så hon fick in och äta sin mat som är som till två hästar just nu.

Hon hade till o med lämnat lite hö kvar sen igår. Det är bra, då vet jag att hon får tillräckligt och lite för mycket. Då blir hon i alla fall mätt.

Av Gisela, Patricia, Moa - 23 april 2009 22:43

Körde upp till stallet vid middagstid, mockade väldigt snabbt och ställde fram maten som jag fixade igår.

Hämtade in en trött häst, hon står i sin hörna av hagen och sover och solar och har det hur bra som helst. In och fixa till henne.

Sen körde vi till Djursjukhuset i helsingborg för att vaccinera henne.

En djurskötare följde med ut till transporten och gav båda sprutorna i halsen på henne och det var som vanligt inga problem. Seline fortsatte äta hö när hon sprutade henne.

Lite skillnad att köra in och få sprutor direkt på djursjukhuset mot att ha hem en veterinär. Förra året när jag gav hästinfluensan och boutilismen i stallet, så betalade jag nästa 1000:-.

Idag när jag själv körde till djursjukhuset och fick henne sprutade i släppet så betalade jag 572:- för hästinfluensan, boutilism och stelkramp.

För stor skillnad för att jag ska ta hem en veterinär för att bara ge sprutor.

Tillbaka till stallet och slängde ut henne i hagen, vilket hon verkade väldigt nöjd med.

Nu är det vila i 2 dagar och sen börja rida så smått igen.

Av Gisela, Patricia, Moa - 22 april 2009 22:03

Tog med Seline till Viarp så att Moa kunde rida henne på sin lektion idag igen.

Lämande Moa i Viarp först för hon skulle ha teori, jag körde under tiden upp och hämtade Seline.

De fick träna på skänkelvikningar och volter. Det gick bra för Moa. Seline var lite slö, men så hade vi gummibanden på idag också för säkerhets skull. Det kan gå lite för fort i galoppen annars =9. Och Seline har väldigt svårt att gå fort när man har gummiband på (om man inte är på stranden vill säga).

Susanne - ridlärare - tycker att det går väldigt bra för Moa när hon har vår välskolade häst med oss. Då får hon rida på riktigt!!

Moa tyckte nog det var lite jobbigt för Seline ville gärna sträcka ut halsen lite mer än vad Moa tyckte så det blev lite tungt för Moa. Fick lite ont i händerna.

Lite bilder från kvällen i viarp.

Framridning på utebanan, lite skänkelvikningar i skritt och trav och efter att de skrittat ut en runda på grusvägen efter lektionen.

Ovido - Quiz & Flashcards