Seline

Alla inlägg den 21 april 2009

Av Gisela, Patricia, Moa - 21 april 2009 23:10

Eftersom vi bara rider varannan dag nu så skulle jag egentligen inte rida idag, men jag ville träna en liten stund på det som jag tränade för Lisette igår. Mest så att det sätter sig i mitt huvud.

Jag red nog inte mer än 20 minuter och det behövdes verkligen inte mer. För hon kom ihåg vad vi hade gjort igår. Hon ifrågasatt mig inte ens, vilket är väldigt ovanligt. Kunde faktiskt även rida i höger varv utan att axeln for iväg på mig...  Lite trav och galopp hann vi med och även där var hon hur fin som helst.

Nöjd!!

Av Gisela, Patricia, Moa - 21 april 2009 22:53

Vikten står helt still på Seline, bra förvisso, men hon får gärna gå upp nu. Hon äter så det står ut genom öronen ; )

Vi tränade på balansen mellan mig och Seline. Red mycket i vänster varv eftersom hon slänger ut vänster bog och tränger in med höger bakdel.

Fick börjar med att rygga genom att dra i innertygeln rakt bak i små lätta tag och så fort hon reagerar så ge eftergift. När det fungerade så skulle jag dra lätt bak med vänster (inner) trycka in vänster lår och knä, vilket skulle resultera i att hon backade av och gick mot höger, alltså inget häng åt vänster som hon gärna gör. När vi gjort 100 sådana starter så skulle jag försöka hålla henne rak, vilket då innebär att jag skulle lägga "all" vikt i den inre stigbygeln trycka lätt med låret och ta mjuka tag i innertygeln. Yttertygeln ska bara vara stilla och skänkeln rätt långt bak eftersom hon skjuter iväg rumpan annars.  Efter en stund så ser man hur det blir som ett hål i halsen (vä) och att hon suger tag i yttertygeln. Och plötsligt så hör man nästan inte att hon sätter ner sina framhovar i marken. Hon går så balanserat och i form så det är som at sitta i en fåtölj och bara njuta. Lisette sa till mig att jag inte får trycka för mycket med vänsterskänkeln utan att det ska vara som luft mellan mitt ben och sadeln när Seline går rätt. För att rätta till henne så var det bästa att trycka ner innersidan ytterliggare lite tills hon svarade emot.

Till slut gick hon jättebra och jag var helt slut i alla benmuskler som man kan ha när man rider.

Kom ju även på att jag vrider mig hur mycket som helst när jag skulle rida henne i höger varv. Antagligen för att man är starkare i den sidan. När jag skulle ta höger tygeln lätt bakåt så drog jag bak hela min axel också, vilket jag inte gjorde på vänster sida. Konstigt att jag inte får henne att gå lika bra i det varvet. Men nu har jag äntligen hittat problemet och det var inte hon som var problemet utan det var jag....

Fick även rida lite med enhandsfattning och det är nyttigt, för då ser man var balansen ligger. Oftast inte där man tror när man rider med 2 händer.

Det är härligt när man får till det och hästen går och småtuggar på betet och frustar lätt och öronen åker ut på alla håll och bara njuter av tillvaron, fast hon från början tyckte att det var absolut onödigt att hålla med med sånt trams ; ).

Ovido - Quiz & Flashcards