Seline

Alla inlägg under februari 2009

Av Gisela, Patricia, Moa - 28 februari 2009 23:31

Den här dagen blev inte alls som vi tänkte, alltså fick tyvärr Seline stå till sidan. Jag och Patricia åkte upp vid 21-tiden för att mocka och ge dem maten. Jag smörjde även in hennes ben med kylgel idag igen. Är fortfarande varmt och lite svullet. Imorgon bara måste jag skritta ut en långrunda. Så nu håller vi tummarna för att det är väder som inte gör att man inte kan ge sig ut med henne.

Blev inte någon hoppträning den här helgen inte. Då tror vi på det till nästa helg.

Vi kanske åker och hejar på Frida istället när hon tävlar i Trolleholm imorgon.

Så här kan det se ut när vi är friska

Av Gisela, Patricia, Moa - 27 februari 2009 21:49

Slutade 1 timme tidigare vilket innebar att jag hann åka till stallet medans solen fortfarande var uppe.

Borstade av en lerinpackad häst idag igen... och skrittade ut ca 30 minuter. Hon kändes lite vinglig i början, men när vi väl fått upp farten så gick det bra. På vägen hem hade hon fruktansvärt bråttom. Så när vi kom tillbaka så blev det 10 minuter skärpning på banan. Lite för att börja arbete med bakdelen igen och för att testa hur ont hon hade i sitt ben. Har nog inte jätteont, haltar inte eller så.

När jag kom in och kände på benet så kändes det mycket bättre. Förhoppningsvis så är det bättre imorgon också. Skrittar ut hela helgen, så kanske vi kan börja rida vettigt i nästa vecka.

Vi vill ju bara komma igång med hoppningen nu eftersom Patricia vill ut och tävla.

Nu röstar vi på fint väder i helgen så att vi kan ha riktiga mysrundor till häst. Hade inte varit fel.

Lite sommarbilder på Seline, vad vi längtar!!!

Av Gisela, Patricia, Moa - 26 februari 2009 21:28

Det blåste, var mörkt och kallt, så vi hoppade över utearbetet. Det blev pyssel av lerinpackad häst =))

Hon var svullen om benet igen, från hasen och ner. Så det blev kylgel igen, men utan benlinda. 

Linn hade henne igår och hade ridit lite på banan. Var tydligen pigg! Vilket jag inte blir förvånad över. Hon står bara och lagrar energi nu.

Av Gisela, Patricia, Moa - 24 februari 2009 21:26

Så skönt det är att komma upp till stallet när det fortfarande är ljust, vi är på väg på rätt håll. Idag har det varit kanonfint väder. Till och med så att solen har värmt på.

Selines ben var mycket bättre idag. Lite svullnad och lite ljummen, men verkligen så mycket bättre. Svullnaden sitter runt kotan nu och nästan inget alls på benet.

Provade att lina henne en stund och där är mycket energi som vill ut. Började lugnt och fint, men slutade med galopp på stället och kaninhopp fram, såg väldigt roligt ut. Hon har så mycket energi att göra av med nu efter 1½ veckas vila, så hon vet inte riktigt hur hon ska bete sig.

Det blir nog riktigt spännande att rida ut på henne senare i veckan. Blir nog lite mycket häst skulle jag tro, men det är bara kul när det händer lite bus.

Förhoppningsvis så mår Patricia och Seline bra till helgen så att de kan hoppa lite. Tävlingarna är ju i full gång och vi vill ju också vara med!!!

Av Gisela, Patricia, Moa - 23 februari 2009 15:14

Då ska vi till Gustavslund och få på nya skor på Seline. Hoppas att det går att sätta på en sko på bakbenet, för hoven är väldigt trasig. Fattar inte hur hon har lyckats ta sönder sin hov på detta sättet, om hon har fastnat i något och dragit av sig skon eller om någon av hennes kompisar har trampat av den på henne.

Det återstår att se vad Viveca säger ikväll....


Jaha då var det nya skor på. Vänster bakhov blev bra trots att det saknar en bit på utsidan. Förhoppningsvis så sitter skon kvar i 7 veckor.

Hon kommer till ro direkt vi kommer dit, hon känner sig verkligen hemma där. Har ju ändå stått där i 3 år och idag var vi i den delen av stallet som hon stod i.

Svullnaden är ungefär som igår, såret är jättefint, har nästan helt läkt ihop.

Satt inte på snabblindor, tog bara kylgele på benet. Hon rör sig utan problem, kanske lite stelt men inte mycket. Om jag mår så pass bra imorgon så skrittar jag nog ut en liten kort runda imorgon.

Av Gisela, Patricia, Moa - 22 februari 2009 14:52

Då har vi varit i Göteborg på Horse Show och Fotomässa. 

När vi var på väg hem så ringde Malin och berättade att Seline inte ville stå upp. De hade jagat upp henne 3 ggr och hon bara la sig igen. De släppte ut henne och då verkade hon må bättre. Efter en timme pratade jag med Mia och då mådde Seline hur bra som helst.

När vi kom hem så körde vi upp och kollade henne för säkerhets skull. Hon såg pigg ut så det var ju skönt.

Jag fixade ett nytt silvertejpsbandage om hoven, allt för att spara den.

Såret på benet var mycket finare, och svullnaden hade jämnat ut sig betydligt. Hon är varm och svampig i benet, så jag tog på kylgel igen och stödlindor över natten.

1:a bilden, blomsteruppsättning

2:a bilden, Vinnare av världscupen, Svante Johansson

Av Gisela, Patricia, Moa - 21 februari 2009 22:55

Skulle slippa fixa hästen för vi var i Ullared. Linn ringde mig och meddelade att Seline hade dragit av sig sin vänstra baksko och att hoven inte såg så bra ut.

Alltså när vi kom hem på kvällen så fick vi köra upp och kolla hoven. Tänkte linda runt silvertejp så att hon skulle kunna gå ut imorgon då jag inte heller är hemma.

När vi kom upp så var hon jättesvullen om det benet som skon saknades på. Från hasen och nästan hela vägen ner till kotan. Jättesvullet till helt normalt ca halv dm innan kotan. Hon har en reva på ca 6-7 cm mitt på benet så det är ju klart därför hon är så svullen. Undrar om hon har dragit skon och fastnat med benet eller vad som har hänt. Ser skumt ut!!!

Så det blev till att tvätta såret som ser väldigt ytligt ut och sen kompress och en liten linda runt och utanpå det satt jag snabblindan.

Det är väl så typiskt när man skulle varit i från henne hela helgen, så ska detta hända....!!!!

Har bett Frida och Mia om hjälp imorgon, hoppas att de kan fixa det.

Ja ja det är så här det är att ha häst... :=/

Av Gisela, Patricia, Moa - 20 februari 2009 21:12

när jag kom till stallet så var hästarna kvar ute. Det är skönt för då hinner man mocka innan. Hästarna var helt galna, det var ju någon som red på andra sidan stycket och hade en pulka bakom sig. "det är ju inte klokt vad människor hittar på". När Seline sprang runt i hagen, som är jätte ojämn, så haltade hon rätt bra på höger fram. Samma som hon har varit svullen på nu i veckan. Så jag kände att jag nog inte skulle rida idag.

Det blev lite pyssel med henne. Hon var inte något svullen eller varm så det är ju jätte bra.

Istället flyttade jag på alla hennes täcken till en ny hylla i sadelkammaren. Var så trångt där jag hade täckena innan. Nu fick jag mycket bättre plats.

Imorgon tar Linn hand om henne och på söndag fixar Mia och Olof henne.

En hel helg som jag inte ska till stallet.... väldigt annorlunda.

Tack för hjälpen i förhand!

Ovido - Quiz & Flashcards