Seline

Alla inlägg under maj 2009

Av Gisela, Patricia, Moa - 31 maj 2009 22:08

Kl 10 träffades vi uppe i stallet för att tillsammans gå bort till första sommarhagen som vi ska ha. Jag, Mia och Monica gick bort medans Olof körde med alla grejer som skulle med.

Vi tjejer gick varvet runt hagen och plockade skräp samt kollade staketet. Olof fixade med strömmen.

När vi var klara så skrittade jag och Mia ut en runda, skolvägen och tillbaka vid rosa gården.

Det var sååå varmt så man orkade inte göra något överdrivet aktivt i ridningen, utan det blev bara en lugn skritt. Behövligt för Seline som gott rätt hårt den här veckan.

Av Gisela, Patricia, Moa - 30 maj 2009 22:41

Under förmiddagen så körde vi till Sibirien för att rida vid havet. Den här gången lyckades vi få med Mia och Olof också.

Camilla och Deus, Malin och Lilleman kom också. Red en runda i skogen först, sen red vi ner till stranden och galopperade fram och tillbaka några gånger, både i vattnet och på stranden.

Det är rätt häftigt att känna att Seline har fått så mycket mer kraft nu. Nu galopperar hon även på de djupa vattnet. Det kunde hon överhuvudtaget inte göra för 1 år sen. Då skrittade hon, orkade inte ens trava.

Efter så la sig alla hästar utan Magina och rullade sig i sanden. De tycker det är så skönt efter att de blivit svettiga. De torkar ju också mycket snabbare.

Idag hade vi lite större publik än vanligt. Det var en kompis till Malin, Danne, Johan, Patricia, Moa, Mamma och pappa och en fd arbetskamrat till mig.


Av Gisela, Patricia, Moa - 30 maj 2009 08:59

Vill komplettera med några bilder till från Sibirien...

En otroligt lycklig häst

 Vackra Dweezil

Camilla och Deus i full galopp.

 


Av Gisela, Patricia, Moa - 29 maj 2009 23:14

Imorgon bär det av till Sibirien på förmiddagen. Camilla och Malin behöver komma iväg senast kl 9.30, så vi bör vara på Sibirien vid 10-tiden.

Kanske vi ses?!!

Av Gisela, Patricia, Moa - 29 maj 2009 23:07

Hade tänkt att jag bara skulle skritta ut en runda eftersom hon hoppade med Frida igår och vi ska till Sibirien imorgon.

Efter att jag mockat till Kalle, Kurre och Odessa så gick jag ut och hämtade Seline. Som vanligt står hon längst ner i hagen och väntar in en. Fast nu kan hon till och med komma emot mig och inte vända om och gå.

Klädde på henne och skrittade bort mot Bälteberga. Tanken var att jag skulle skritta runt på grusvägarna, men så kom jag på att det är rätt mysigt att galoppera runt granarna. Så vi travade bort dit och även runt där lite grann först. Sen galopperade vi i kontrollerad galopp!!! Jag släppte henne och fångade upp henne utan några som helst svårigheter. Sen lät jag henne gå på så fort hon kunde, plockade upp henne för att släppa iväg henne igen. Och när jag släppte iväg henne så drog hon iväg som skjuten ur en kanon. Rätt häftigt att känna att hon börjar få så mycket kraft och ork. Det enda var att hon gärna byter från höger till vänster galopp när det börjar bli lite jobbigt.

Svettiga och andfådda blev vi båda två. För det går rätt fort när man väl släpper iväg henne, sen tar det lite tid innan man får stopp på henne. Hon lyssnar men vill bara lite till...

Men i det stora hela en väldigt trevlig runda!

Av Gisela, Patricia, Moa - 28 maj 2009 21:09

Det blåste något alldeles otroligt!!!

Vi skulle hoppträna för Frida, men så är Tensan lite halt så hon skulle vila ett par dagar. Jag tyckte inte att Frida behövde träna bara mig.

Kände inte för att rida, vädret är så tråkigt. Soligt, men sååå blåsigt!!

Frida hoppade Kurre och när de kom in frågade jag om hon var ville hoppa Seline också och det ville hon.

Så jag tog ut Seline och skrittade fram henne så att Frida skulle kunna börja rida med en gång när hon var klar.

De hoppade studs, med markbommar först, sen höjde vi upp en bom på sockerbitar och sen la vi även upp ett kryss på stöd.

Sen höjde vi upp hindret, så det slutade med att Frida hoppade ca 1.30 Seline var inte så tveksam idag som förra gången, fast heller inte fullt så taggad som förra gången heller. Frida var nog rätt nöjd med henne.

Men Frida känner som jag, man måste vara på henne hela tiden, för annars slutar hon fungera.

Men det sista språnget på det höga hindret var riktigt riktigt bra.

Det är så kul att se någon annan rida ens häst.

Tack för hjälpen, Frida!

Linn och Michaela var i stallet och fixade marktjänsten idag och det var väldigt skönt att slippa och bara ta hand om Seline. Det är man ju inte riktigt van vid.

Tack för hjälpen Michaela och Linn.

Av Gisela, Patricia, Moa - 26 maj 2009 20:37

Vi bokar hästtandläkaren Jan Hagström varje år i majmånad.

Han kommer till Gustavslund för att "serva" hästarnas tänder. Och jag brukar hänga på när han kommer.

Seline har ju alltid hakar och vassa kanter som hon får sår av. Framförallt på vänstra sidan, längs hela kinden.

Jag brukar känna i slutet av mars, början av april att det börjar göra ont i hennes mun. Då brukar hon låsa sin vänstra sida i munnen, precis som att hon håller fast bettet för att det inte ska göra ont. Fast detta året så har jag inte känt något konstigt när jag har ridit och det sa jag till Jan.

När Jan kollade henne så var hon ovanligt fin också, hon hade inte fått några sår på insidan av kinden, vilket var skönt. Hon hade inte så mycket hakar som hon brukar ha heller. Mest längst in i munnen...

Först trodde han nästan att han inte skulle behöva fixa henne för så fin tyckte han att hon var när han kollade utan munstege. Men när munstegen kom på och hon fått lugnande så såg han att hon hade hakar och vassa kanter längre in. Alltså har det ändrat sig, för detta var 6:e året i rad som han fixar till Seline och hon har alltid haft hakar hela vägen + sår.

Han säger att det kan ha med åldern att göra, tänderna växer inte lika fort som när de är unga samt att han kan ha lyckats runda av tänder så bra förra gången.

Det tar ca 20-30 minuter per häst. Och då har han raspat med 100!!! olika raspar.

Kostar 800:- + lugnande 150:- och bensin 50:-.

Sen väntade vi nog i alla fall 45 minuter innan jag körde hem henne. Vågar inte köra henne förens jag ser att hon är på banan igen. Helt otroligt vad lugnande kan sänka en häst och det går så snabbt. Max 3-5 minuter sen står de med huvudet i golvet och gungar. Och svetten riktigt rinner i pannan på henne =).

Nu är hon fin i munnen 1 år till, så nu är det bara att rida och köra på för fullt.

Idag red jag inte, tycker inte att jag vill det direkt efter hon fått lugnande och blivit behandlad i munnen. Men imorgon är hon redo igen.

Och då är det Linn som ska rida henne.

Av Gisela, Patricia, Moa - 25 maj 2009 22:55

Cyklade upp till stallet och kände att jag måste nog rida igenom henne på banan lite. Var länge sen jag gjorde det...Både hon och jag var i stort behov.

Både Kicki och Karin kände detsamma, att behöva rida igenom hästarna och inte bara rida ut och ha kul.

Så idag blev det dressyrsadel och vanligt bett på. Jobbade med att rygga, flytta undan åt höger och sen vänster så att hon trampade under med bakdelen ordentligt. Travade i slowmotion ett tag för att se vad som skulle hända. Men hon bara gick kvar där utan att öka eller minska som hon annars är expert på.

Hon var ju väldigt snabbt med på noterna så jag behövde bara rygga några gånger, sen räckte det med vikthjälperna och hon flyttade med egen kraft undan sin jobbiga vänsterboge... Sökte sig jättefint ner på yttertygeln och lyssnade så fort jag tog lite i innertygeln för en flytt åt sidan och det kvittade om jag begärde de från inner eller yttersida.

Travade runt och hon tuggade och sög så bra på betet. Man blir helt salig när hon går så bra. Jag travade runt med absolut ingenting i handen och kunde ställa henne utan problem i båda varven utan att hon ramlade inåt, vilket annars brukar vara hennes grej, framförallt i vänster varvet.

Sen tog vi lite galopp på volterna och även där skötte hon sig kanon, inget trams utan även här flyttade hon sig med hjälp av inner och yttertygeln. Jag blev riktigt imponerad av min häst idag, det var faktiskt ett tag sen hon gick så här bra.

När galoppen var klar så travade jag något varv på volten för att sen länge henne lite på långsidorna och även här gick hon kvar utan att vräka sig iväg.

En väldigt lycklig ryttare hoppade av hästen idag =))

Imorgon ska hon till tandläkare, hoppas att hon är fin i munnen och inte har fått för många hakar...

Ovido - Quiz & Flashcards