Seline

Direktlänk till inlägg 26 maj 2009

Tandläkarbesök

Av Gisela, Patricia, Moa - 26 maj 2009 20:37

Vi bokar hästtandläkaren Jan Hagström varje år i majmånad.

Han kommer till Gustavslund för att "serva" hästarnas tänder. Och jag brukar hänga på när han kommer.

Seline har ju alltid hakar och vassa kanter som hon får sår av. Framförallt på vänstra sidan, längs hela kinden.

Jag brukar känna i slutet av mars, början av april att det börjar göra ont i hennes mun. Då brukar hon låsa sin vänstra sida i munnen, precis som att hon håller fast bettet för att det inte ska göra ont. Fast detta året så har jag inte känt något konstigt när jag har ridit och det sa jag till Jan.

När Jan kollade henne så var hon ovanligt fin också, hon hade inte fått några sår på insidan av kinden, vilket var skönt. Hon hade inte så mycket hakar som hon brukar ha heller. Mest längst in i munnen...

Först trodde han nästan att han inte skulle behöva fixa henne för så fin tyckte han att hon var när han kollade utan munstege. Men när munstegen kom på och hon fått lugnande så såg han att hon hade hakar och vassa kanter längre in. Alltså har det ändrat sig, för detta var 6:e året i rad som han fixar till Seline och hon har alltid haft hakar hela vägen + sår.

Han säger att det kan ha med åldern att göra, tänderna växer inte lika fort som när de är unga samt att han kan ha lyckats runda av tänder så bra förra gången.

Det tar ca 20-30 minuter per häst. Och då har han raspat med 100!!! olika raspar.

Kostar 800:- + lugnande 150:- och bensin 50:-.

Sen väntade vi nog i alla fall 45 minuter innan jag körde hem henne. Vågar inte köra henne förens jag ser att hon är på banan igen. Helt otroligt vad lugnande kan sänka en häst och det går så snabbt. Max 3-5 minuter sen står de med huvudet i golvet och gungar. Och svetten riktigt rinner i pannan på henne =).

Nu är hon fin i munnen 1 år till, så nu är det bara att rida och köra på för fullt.

Idag red jag inte, tycker inte att jag vill det direkt efter hon fått lugnande och blivit behandlad i munnen. Men imorgon är hon redo igen.

Och då är det Linn som ska rida henne.

 
 
Ingen bild

Linn

27 maj 2009 22:54

Det gick så bra idag. Hon kom travande till mig när jag kom ut till hagen och skulle hämta henne.

 
Ingen bild

Gisela

27 maj 2009 23:09

Så kul det är när man får någon liten kommentar. Händer ju inte så ofta!
Jag vet inte vad som har hänt med henne, för hon kom frivilligt i förrgår också... Hela vägen fram till grinden.
Skönt att det gick bra! Tack för hjälpen!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Gisela, Patricia, Moa - 11 oktober 2015 22:00

Var tvungna att åka och se på den förhoppningsvis dräktiga Seline.   Hon är mer svullen från magen och bak till juver. Till och med så att det var trångt mellan juvrerna när jag skulle göra rent.   Bilderna får tala för vad hon tycker om klia...

Av Gisela, Patricia, Moa - 2 oktober 2015 22:00

Selines hovar växer och mår väldigt bra nu enligt hovslagaren. Hon använder inte tå eller sidokappor på skorna fram längre heller. Måtte hon ha kvar sitt föl!!! Vi hoppas och tror att detta ska gå vägen =) ...

Av Gisela, Patricia, Moa - 8 september 2015 22:00

Åkte ut och hälsade på hästarna. Nyfiken på att se hur Seline har ändrat sitt humör =) Mycket kelig och ville att man skulle klia henne hela tiden.   Det jag märker nu är att hon svullnat upp vid juver. Jag brukar stå och göra rent mellan juvre...

Av Gisela, Patricia, Moa - 1 september 2015 13:30

41 dygn och återbesök   Idag har Seline gått 41 dygn med föl i magen. Återbesöket gick jättebra idag också, där var fortfarande bara ett föl och det växer precis som de ska och det verkar kunna gå vägen trots allt.    Nu ska vi inte tillbaka ...

Av Gisela, Patricia, Moa - 23 augusti 2015 13:30

Nu har det gått ännu en vecka. Denna veckan har hon inte ridits så mycket, för nu har jag blivit lite mesig..   Vi var iallafall på ett återbesök idag och det visade sig vara positivt denna gång också :D Hon har kvar fölet och det växer helt no...

Ovido - Quiz & Flashcards