Seline

Alla inlägg under januari 2010

Av Gisela, Patricia, Moa - 31 januari 2010 19:05

Det har snöat hela natten och är inte så kallt längre. Så jag och Monica visste inte riktigt var vi skulle rida. Vägarna hade fått snö igen och då ser man ju inte om det är halt under.

När vi hade mockat så gick vi ut på ridbanan för att känna om det skulle gå att rida där. Vi plockade undan hinder som stod kvar på banan.

Broddade upp och på med dressyrsadeln, såg att det inte gick att trava på banan så då tänkte jag att jag skrittjobbar och då är det skönare att ha dressyrsadeln.

När vi ridit ett tag på banan så tröttnade vi för hästarna fick styltor och det kändes som att man stod på stället och trampade.

Så vi tog oss ut på vägen och bort till fältet vid grusvägen. Där red jag på volter för att försöka ställa Seline. Hon blir så tråkig i vänster varvet. Vill inte släppa halsen utan går mer emot hela tiden.

Monica satt och galopperade fram och tillbaka och det ville så klart Seline också, men icke när vi har dressyrsadeln. Jag får ju inte stopp på henne nu när hon är svag i muskelaturen och blir så där jobbigt seg-stark. Hon blev rätt så frustrerad, men jag gav inte upp utan vi fortsatte att skritta och travade lite. Och i traven släppte hon efter bättre än i skritten.

Var halvnöjd med henne, betydligt mer nöjd i går.


Imorgon är det träning för Lisette om vi kan komma från gården.

Av Gisela, Patricia, Moa - 30 januari 2010 22:17

När jag kom till stallet så såg jag att Kicki inte varit där än så jag skickade ett sms till henne och frågade om vi skulle rida ut och det skulle vi...!!


-10 grader, sol och knarr under fötterna, underbart! Nästan ingen vind heller, ovanligt!


Så medans jag väntade på henne mockade jag till Seline och Magina, sopade stallet och värmde x antal kannor med vatten.

Väl inne med hästarna så var det att brodda upp båda hästarna och när vi nästan var klara så kom Lena och ville gärna hänga med och det är klart att man väntar, ju fler desto roligare =)


Red bort till Bälteberga fram och tillbaka längs trädan vid allén, trav och lite galopp. Seline fick trava och galoppera i den djupa snön och det var nog jobbigt för hon sänkte huvudet rätt mycket. gick och slog upp och ner med huvudet för att komma loss. Men jag lyckades hålla henne, haa jag vann!!!


Sen red vi en stund på ängen. Lena red hem för hon hade en tid att passa, men jag och Kicki stannade kvar ett tag för att passa på att trimma våra pigga hästar.

Skrittade och förflyttade henne, sen travade jag och hon gick lika bra idag igen. Hon smaskar på betet som bara den, jobbar på bra bakifrån, söker sig jättebra fram till betet. Och plötsligt så händer det... det går att ställa hennes hals till vänster och inte bara nacken. Gick hur bra som helst att trava runt på volten utan att hon tappade bakdelen.

Skrittade en stund sen var det galopp på hela ängen och det var lite för jobbigt. Hon blir lite tung och vill gärna dra iväg lite när det blir för jobbigt.

Gjorde något tappert försök på galoppombyte, men de blev verkligen dåliga. Korsgalopp är en väldigt stark sida just nu.


Avslutade med trav på volter och bågar, häftigt när man bara kan kram om i tyglarna och hon ställer om sig direkt och lite kramning med benen och hon trampar på väldigt bra.


Red även idag på vanligt bett men med dubbla tyglar. Glad att jag slipper pessoabettet i alla fall. Får ta i lite extra när vi ska sakta av från galoppen, men det kan det vara värt. Jag blir ju i alla fall stark i mage och armar ;)

Av Gisela, Patricia, Moa - 29 januari 2010 23:00

Igår så var jag något så fruktansvärt trött så jag orkade precis mocka och sätta maten. Blev inget borstande alls på Seline, orkade verkligen inte.

Passade på att mocka innan vi tog in hästarna. Det är skönt att ha det gjort innan de kommer in för de vill bara äta sin middag och blir mest irriterade av att stå i gången och vänta.


Idag hade jag även hand om Magina. Rätt smidigt för det var bara en kärra i var box. Brukar kunna vara minst 2 kärror per box, för vi har hästar som gärna rör runt i boxarna.


Så det var 2 snabba dagar i stallet.

Imorgon SKA jag rida!!!

Av Gisela, Patricia, Moa - 27 januari 2010 23:00

Pratade med en orolig Mia på förmiddagen. Hon var bekymrad över våra hästar som gick ute. Hon hade ingen bil och det är lite svårt att gå så långt med bebis i magen, Malin satt på flyget till Milano och Frida jobbade. Jag lovade att jag skulle köra till stallet och plocka in dem vid middagstid.

Jag och Johan körde upp till stallet och var där ca 12. Jag tog in hästarna medans Johan fyllde på vatten till de som inte hade nåt. Sen gick han ut och satt höet till Seline.

När vi körde till stallet så hade det börjat regna och gjorde vägarna riktigt svinhala. Såg bara blöta ut, men när Johan bromsade så bara fortsatt bilen utan tendens till att stanna. Rätt läskigt!

Mia hade mockat till mig på morgonen så jag behövde inte plöja mig igenom snön på kvällen, skönt.

Av Gisela, Patricia, Moa - 26 januari 2010 23:00

Jag körde direkt upp till stallet och mockade och satt maten till Seline och Odessa. Ingen av hästarna ville in så jag hann även sätta höet. Frida och Malte kom ut och började fixa sitt, sen kom Lena, Saga och Noa och när de var klara med sina sysslor så tog Lena och jag in hästarna.






Av Gisela, Patricia, Moa - 25 januari 2010 22:30

Hem och bytte snabbt om för att sen köra till stallet och fixa där och när allt var klart så skrittade jag ut en runda med Monica.

Vi skrittade bort mot Tjutebrovägen och mot vallåkra, ner i vallåkra och upp till stallet.

La på fleecetäcke under ländtäcket så att jag kunde vira in mina ben i täcket. Blir lite kallt att sitta och skritta 1 timme. Även om man är kläd som en michelin så är det skönt att ha täcke runt benen, för man rör ju sig inte så mycket när man bara åker häst.

Frös nästan inget när jag kom tillbaka till stallet, lite om fötterna, men det var det lilla.

Av Gisela, Patricia, Moa - 24 januari 2010 11:00

Skulle egentligen inte rida för jag kände mig så ruggig, men grupptrycket var tufft att stå emot. Monica och Kicki höll på att brodda när jag kom och de tyckte att jag skulle hämta in Seline och följa med.

Vi red bort mot Bälteberga, tog några galopprundor, sick sack mellan träden i allén och sen galopp igen.

När de fått galoppera några rundor så ville vi ryttare vara lite mer seriösa så vi red bort till ängen och trimmade.

Och jädrar så bra hon gick.   Sökte sig fint till bettet, upp med ryggen och fina tramp med bakbenen.

Till och med så lite svikt kom igenom i traven. Galopperade först några varv åt båda hållen, saktade av till trav och redan där brukar det bara problem, men inte idag, lugn och fin efter ett par varv på mindre volt i trav.

Travade mycket runt på volten och i åttor. Och hon blev så mjuk och fin i sidorna, inget häng och släng.

Verkligen supernöjd med henne idag.

Det var kul för Kicki såg också att Seline hade rört sig väldigt trevligt. Och det är alltid kul när någon annan, trots att de rider runt själva, har sett att det gått bra.


Skritten hem gick skapligt fort för det var ju lunch på gång =)

Av Gisela, Patricia, Moa - 23 januari 2010 11:00

Gick upp kl 9 för vi hade bestämt att Patricia skulle hoppa Seline i Frillestads ridhus.

Kom dit vid 10.30 och hade sån tur att de redan fanns 1 hinder + 6 st galoppbommar och sockerbitar framme. Det är lyx för då det bara att rida på.

Seline såg positiv och glad ut, hon tycker det är kul att hoppa om man säger så.

Lite väl hetsig under uppvärmningen, men lugnade hon ner sig lite.


Hon tog travbommar, sen galoppbommar och varefter höjde jag upp så att hon fick hoppa något språng på 50-60 cm. Tränade på att få in rätt galoppsprång mellan sockerbits hinder och vanligt hinder. Hade galoppbommar emellan först sen tog jag bort bommarna för att Patricia skulle få in känslan för hur många språng hon skulle ta utan bommar.

Gick bra, var något språng som Seline ville hoppa av för tidigt, men Patricia lyckades få henne att lyssna. De hoppade ca 1-1.10 cm, mer vill jag inte eftersom Seline inte har hoppat på länge.

Verkar som att Patricia var nöjd även om Seline blir lite stark och vill dra iväg. Men det såg ut som att Patricia hade bra kontroll på Seline och gjorde många fina halter och ryggningar. Seline lyssnade direkt utan en massa ifrågasättande.

Ovido - Quiz & Flashcards