Seline

Alla inlägg den 6 januari 2010

Av Gisela, Patricia, Moa - 6 januari 2010 18:29

Har inte ridit på 2 dagar, för nu har jag  börjat jobba igen och i måndags så kom jag inte till stallet förens vid 20-tiden. Ridbanan går inte att rida på och jag vågade inte rida ut, vägarna var helt blanka. Kände att det nog inte skulle hjälpa att brodda. Och lasta och köra iväg kändes inte som nån bra idé.

Upptäckte att hon var varm i båda vänstra benen och såg att hon fått mugg på båda benen. Inte så mycket på bakbenet, mycket mer på fram. Varm från knä och ner på hoven och liiite svullen. Bakbenet var inte svullet bara lite ljummet.


Igår var jag så grymt trött så jag körde bara stalltjänst och smörjde in muggen.


Hade bestämt med Monica att vi skulle försöka rida ut idag och träffades vid middag. Jag fotade hästarna lite innan vi hämtade in dem.

 


In med hästarna och brodda upp med de största broddarna jag hade. Isbroddar blev det. När jag körde upp till stallet så var det snö på vägen och det är ju bra att rida i,men lagom till att vi skulle hämta hästanra så kom plogbilen naturligtvis.

Skrittade ner till trekanten och travade lite försiktigt där sen gick vi vidare till fältet mittemot granarna och provade att trava lite där först och de trampade på som bara den så vi tog en galopp i uppförsbacken.

Seline tog i för kung och fosterland först, jobbade med hela kroppen, kändes riktigt bra, sen var det fullt ös som gällde. Vi skrittade ner för backen på andra sidan och galopperade upp från den sidan också. Jag lät henne gå för full maskin.

När jag skulle stoppa henne uppe på krönet så började hon slå med huvudet åt höger igen och det känns skitläskigt. Eftersom hon drar huvudet åt höger och fortfarande stormar fram så känns det som att vi ska gå omkull. Och när jag tar tag i henne för att få stopp på henne så börjar hon vingla lite, tappar balansen lite. Gick in på volten i vänster varv och hon var så uppskruvad så först galopperade hon 2 varv och till slut saktade hon av till trav, men hon bara travade runt utan att jag bad om det. Tog ett par varv innan hon lugnade ner sig och jag kunde få henne att skritta.

Ner för backen och upp för backen i galopp igen. Samma visa slår med huvudet så fort jag bara kramar tyglarna med händerna. Slog med huvudet åt båda hållen, helt upp i varv!!!! Lyckades hålla emot lite bättre med vänster tygel.


Vi skrittade ner på andra sidan för att se om det gick att galoppera uppför backen från det hållet. Mest för att se hur Seline skulle göra, Och när Monica galopperade iväg så blev Seline helt tokig gick och slog med huvudet åt båda hållen. Vi försökte galoppera iväg samtidigt, men eftersom hon höll på att dumma sig så fick hon bara skritta och då blev hon helt frustrerad och bara stannade och vägrade gå, och jag satt och bara vänta ut henne.

Efter ett antal minuters fjantande, så kunde vi trava lite och så gav jag galopphjälp igen och då gick det riktigt bra. Fast vi galopperade lugnt och fint.

Sen tränade vi på att göra galoppfattningar utan att slå med huvudet och avsaktningar utan att slå ifrån sig tygeltagen. Och till slut gick det riktigt bra.


Gangsterhäst... det är första gången som jag upplevt henne så här frustrerad. Men samtidigt bir jag ju lite brydd om hon har ont nånstans, eftersom det är helt hysterisk ryck hon får.

När vi kom tillbaka till stallet så körde jag in fingrarna i munnen för att känna om hon verkar ha sår i kinderna, men det kändes hur fint som helst där. Har ju känt hur hon känns när hon har haft sår. Hon har ofta småsår precis innan tandläkaren kommer och filar till henne 1 gång om året. Hon får lätt hakar och jag tänkte om det redan hade växt till sig. Men hon har ju ändå aldrig hållt på så här med huvudet när man saktar av från galopp.


Så det är så fort hon förstår att vi ska galoppera och när vi ska sakta av som hon börjar slå. Så jag tror att hon bara vill iväg och sen blir sur när jag saktar av. För hon verkligen älskar att springa fort och då menar jag FORT!!!


Problem med den här hästen är att hon gärna skjuter ut vänster boge och blir sur när man tvingar in den på rätt plats. Är ju jobbigt...! Och eftersom hon inte är trimmad på rätt länge så kan detta vara ett problem.


Ja ja det blir väl till att köra till ridhus och trimmar i massor. Bara vägarna blir körbara så kör vi.


Inte bra med vila, för ryttaren får jobba väldigt för att få henne att förstå att jag rättar till henne för hennes skull. (okej för min också).

Ovido - Quiz & Flashcards