Seline

Alla inlägg under februari 2010

Av Gisela, Patricia, Moa - 12 februari 2010 23:00

Det var Olofs dag att fixa Seline, men jag kände att jag skulle upp och rida liten stund, hade väl egentligen inte lust att rida eftersom vädret var väldigt kallt och blåsigt.

Olof hade mockat och börjat med maten, men jag satt klart höet för är jag ändå där så klart att jag gör färdigt det som ska fixas. Men rätt lyxigt att komma upp till stallet och allt är klart och det är bara till att rida.

Skulle nästan kunna klara av det framförallt vid den här årstiden.

Annars tycker jag faktiskt att det är väldigt avkopplande att gå och mocka och pilla runt i stallet.


Frida fixade till Curre och skulle rida barbacka ett tag så kände jag att jag nog också skulle försöka rida ett tag och trotsa vädret.

Det blev lite styltor, men det gick okej när man travade och galopperade. Blåste  ju rätt kallt så jag kände inte någon överflödig lust att frysa helt sönder och samman. Känseln försvann verkligen helt i mina fingrar och det tar ju en stund att värma upp dem för att sen kunna fortsätta rida.

Så det blev nog inte mer än ca 20-30 minuters ridning. Men klart bättre än inget.



Av Gisela, Patricia, Moa - 11 februari 2010 21:45

Tänkte att jag behövde rida lite och tyckte att underlaget -snö - verkade rätt så okej.

Monica longerade ett tag och det hade gått bra så jag klädde på Seline och gick ut och red ca 20 minuter i alla gångarter.

Rätt pigg, men ändå lyhörd.

Det jobbiga var att det blåste fruktansvärt kallt på ridbanan så vi tyckte inte att det var så där jätteskoj.

När jag kände mig skapligt nöjd efter sista galoppen så travade jag av henne i den djupa snön och sen var det skritt på det lättare underlaget.

Av Gisela, Patricia, Moa - 9 februari 2010 21:45

Jag är rätt så trött så jag orkade inte rida idag heller. Frida hade 3 st hästar som hon skulle mocka till och samtidigt ha Malte i stallet. Så jag hjälpte henne att mocka en box.

Och tog in hästarna när vi var klara. När Frida satt hö så smet Malte iväg och jag efter, han är grymt snabb på att förflytta sin lilla kropp. Vilket är imponerande med tanke på snö och vinteroverall.

Imorgon har Olof hand om Seline, så då får jag se om jag ens åker dit. LYX!

Av Gisela, Patricia, Moa - 8 februari 2010 21:45

Körde till stallet fixade Seline, Magina och Odessa. Vet ju att Malin inte brukar hinna på måndagar så jag tog Odessa i farten. Blev ingen ridning idag, för jag kände mig helt slut i kroppen och orkade inte gå i konflikt med Seline om det skulle uppstå, vilket lätt händer när hon inte gått så mycket.

Av Gisela, Patricia, Moa - 7 februari 2010 22:00

Öppen bana på HFRK kl 9.30 Vi kom dit och hjälpte till att bygga bana.


Vi har ju aldrig varit med tidigare så man känner sig ju lite förvirrad. Jag fixade Seline medans Patricia hjälpte till att bygga det sista. Vi var max 6 st som byggde och när det ska ut 13 st hinder så tar det lite tid. Framförallt när man ska vara i det stora ridhuset. Kändes lite märkligt att vi inte skulle bli fler än 4 st som skulle rida.

Tog ut Seline och Patricia började rida fram och då plötsligt dök det upp massor med folk och hästar. Men dessa var ju de "stora" ryttarna och de ska väl inte behöva anstränga sig kan jag tro. Konstigt att det är skillnad på folk och folk.

Nåja Patricia red fram en stund och sen gick hon in på stora banan och började hoppa fram på några olika linjer. Gick bra fram till kombinationen där seline stannade. Fattar inte varför hon har börjat stanna vid just den typen av hinder. Kan vara att hon inte klarar att ta ett galoppsprång när det ska vara det utan hon vill lägga in ett halvt till. Patricia fick gasa på lite och plötsligt så hoppar hon som bara den.

Sen hoppade hon hela banan och det gick bra. Fick lägga en volt då Patricia inte tyckte att hon hade den kontrollen som hon behöver på Seline. Stannade på kombination nummer 2, men hoppade den hur bra som helst andra gången. Hindrena låg på allt mellan 90 - 110 cm. Och det ser så mesigt lågt ut när hon hoppar det. Seline tar ju inte i överhuvudtaget.

När vi kom ut på parkeringen så stod där nog ca 5-6 st lastbilar med ca 5 hästar i varje. Snacka om skönt att vi var klara så vi slapp att vänta på alla dessa. För de "stora" går ju i första hand har jag förstått efter dagens tur på ridhuset.

Minsann och då, Seline blev lite svettig under sadeln och vid sadelgjorden, men inte mycket.


 

Av Gisela, Patricia, Moa - 6 februari 2010 22:34

Imorgon ska Patricia hoppa på öppen bana på HFRK så hon vill ta lite småbommar och nåt hinder idag för att känna hur det kändes.

Hon tränade en del på galoppombyte över lågt hinder. Från vänster till höger gå bra, men tvärtom är kämpigt fram till att man höjer hindret, då plötsligt så har hon inga problem med att byta galopp. Mycket vi behöver träna på. Det är så jobbigt när man tränar galoppombyte på henne för hon vill bara rusa över i ny galopp och vi vill ha det samlat och kontrollerat.


Patricia hoppade ett hinder på volte och höjden blev ca 1 m. Sen var det Moas tur att hoppa litet kryss som till slut blev 90 cm. Och då börjar jag tycka att det är otäckt. Litet barn på stor häst som hoppar allt och inte alltid så genomtänkt!!!


 

Det blev inga bra kort när de hoppade så det fick bli att vi filmade med Patricias telefon, men tyvärr har jag inte så att jag kan ladda över.


Moa var glad som bara den att hon vågat hoppa så högt.


Malin och Nellie var också med och hoppade, Malin tog något språng och Nellie hoppade högre. Hon hoppade också 90 cm med Odessa och även det gick bra.  

Av Gisela, Patricia, Moa - 5 februari 2010 22:30

Hade hand om Magina eftersom Mia och Olof inte kommit hem från Stockholm än. Så det var en pysseldag, borsta hästar och fixa dem lite.

Det blåste så grymt kallt att jag bara kände att det inte ens var att tänka på att rida ut.

Rensade lådor i sadelkammaren hann jag också med medans jag väntade på johan.

Av Gisela, Patricia, Moa - 4 februari 2010 22:30

Tolkade efter Seline för andra gången i hennes liv.


Jag började longera henne och Moa gick efter lite med tefatet för att väsnas bakom henne. Det gick bra.

Sen hoppade jag upp och Patricia gick bakom och skrapade med tefatet.

När vi kände att hon var lugn och fin så satt sig Patricia på tefatet och tog tag i tömmarna och så skrittade vi iväg något varv på ridbanan. Och det gick så bra så vi travade på lite också.

Seline skötte sig grymt bra, men så klart var det väl mellan 2-3 dm snö och det blir ju lite motstånd att trava i.

När Patricia åkt ett antal varv så var det Moas tur som också var jätteduktig.

Moa hade sin kompis Saffran med som också provade lite.

Jag blev väldigt trött i mina ben för vi hade knutit fast tömmarna i stigbyglarna så jag fick kämpa för att hålla fötterna på rätt plats. Det är ju inte så att tjejerna väger speciellt mycket precis utan att de får ta tag i tömmarna rätt bra när man svängde.

Patricia hoppade upp och red ett tag så att jag kunde vila mina fötter. Tjejerna åkte för fullt och Nellie kom också upp till stallet, så hon fick också åka efter.


Tiden går fort när man har kul så jag tror att de höll på i minst 1½ timme. Stackars Seline, men hon behöver röra på sig och hon såg rätt lycklig ut trots allt.


Vi var såå nöjda med Seline, för vi hade förväntat oss lite mer trams. Hon gjorde 4-5 ryck på samma ställe varje gång och jag tror att det mest var trams.

  

Ovido - Quiz & Flashcards