Seline

Alla inlägg under augusti 2009

Av Gisela, Patricia, Moa - 23 augusti 2009 23:34

När vi kom hem så bytte jag bara om och så körde jag och Patricia till Seline. Patricia skulle provskritta Seline idag för att se hur det kändes. Hon har ju inte ridit sedan sista olyckan.

Vi gick bort och hämtade Seline och sen fixade Patricia henne medans jag städade i skåpet.

Det såg ut som att Seline trivdes bra med att bli riden.

Av Gisela, Patricia, Moa - 21 augusti 2009 22:45

Då var det dags för Patricia att börja greja lite i stallet igen.

Vi körde bort och hämtade Seline i hagen, gick tillbaka till stallet. Patricia ledde Seline hela vägen till stallet och sen borstade hon henne.

Gick ut på banan och jag började longera henne för att Patricia skulle kolla henne och se om hon kunde se vad jag såg.

Patricia upplever att Seline är väldigt stel i halsen när hon rör på sig, framförallt i traven.

Patricia försökte sig på lite longering, men blev helt yr så vi la ner det. Hon fick göra lite join up istället och det gick kanonbra.

Gick tillbaka med Seline och lämnade ut henne i hagen i lugn och ro. Det är Nixon som kommer och möter upp henne. Annars hellugnt!

Av Gisela, Patricia, Moa - 19 augusti 2009 20:16

Så fort jag kommer upp till hagen och parkerar bilen så börjar minsann våran häst komma mot oss... så häftigt!

Kan förstås bero på att hon nog börjar tröttna lite på betet och att vi oftast har nåt gott med oss, typ knäckebröd, eller så får hon följa med till stallet en stund och käka "riktig" mat och vila en stund och sen tillbaka till hagen. Är ju bara ca 3-400 m att gå så det är snabbt gjort.

Idag var jag och Moa upp och kolla över henne. Någon hade gjort ett litet rivsår på vänster sida. Inget allvarligt.

Hon har nog blivit kompis med söta Nixon. Hon går bakom honom hela tiden. Kanske vill beskydda honom eller nåt. Gulligt i alla fall.


Vilken känsla det är att komma till hagen och allt är lugnt och stilla. Inget tjafs och trams. Förutom ett sto som måste kaxa upp sig lite mellanåt, men hon kommer inte så långt med det längre. Värst är att hon sparkar så fort så man inte inte med.

Hur underbart väder som helst i kväll. Och som alla skördar och plöjer ner direkt,... det gillar vi inte alls.. Framförallt inte jag för jag vill först ha en frisk häst och sen kunna dundra fram på fältet... Ja ja vi får se vad Lisette säger på måndag.

Av Gisela, Patricia, Moa - 18 augusti 2009 21:09

cyklade upp till hagen och hämtade Seline. tog in henne så att hon skulle få äta lite först, sen red jag en stund på banan. Blev bara i skritt och jobba mycket i vänster varv. Hon vill inte flytta undan bogen och skjuter in bakdelen hela tiden. Även svårt att ställa nacken åt vänster.

Så jag gav upp efter ca 30 minuter.

In för att äta lite till och sen tillbaka till hagen.

Känns som att hon snart är mogen att flytta in i stallet igen. Är väldigt lugn och sansad nu mot vad hon var i början av sommaren. då ville hon verkligen inte vara inne i stallet.

Av Gisela, Patricia, Moa - 17 augusti 2009 21:06

körde inom hagen på kvällen efter att vi varit i Billeberga.

Tänker inte rida henne så mycket nu när hon känns lite knasig. Vill vänta till Lisette sagt sitt.

Kanske att jag skrittar lite och så men inte att jag anstränger henne direkt.

Idag har det kommit en liten ponny till hagen som Marie har köpt. Jättesöt är han. Verkar vara väl accepterad i hagen. Skönt!

Av Gisela, Patricia, Moa - 15 augusti 2009 20:57

Johan lämnade mig vid hagen, jag gick ut och hämtade Seline och hon kom och mötte upp mig en bit på vägen =)

Gick bort med henne till Frida för att fixa till henne. Tog dressyrsadeln för jag tänkte att jag skulle försöka känna var låsningen sitter.

Började longera henne för att se om jag kunde se hur hon rörde sig.

Jag upplever nu att hon ser stel ut i vänster sida, kan inte säga att hon är halt på vänster fram, utan det känns som att det sitter uppe vid bogen eller nåt. Är ju dock ingen expert på detta så jag får avvakta och se vad Lisette säger nästa måndag när vi ska träna.

Provade att rida en stund för att få loss henne i vänster sida. Blev nog lite bättre, men fick inte loss det som jag ville. Provade att trava lite och det känns så där. Galopperade några varv på volterna och det känns rätt ok faktiskt.

Tog in henne och gav henne mat och det åt hon med väldigt god aptit.

Fixade till hennes man, klippte ner den rätt mycket, så nu är hon stubbad, jättesöt blev hon faktiskt i detta. Hennes man är så jobbig för det är virvlar och knasigheter överallt. Tunn på nåt ställe och jättetjock på nåt annat.

Gick sen tillbaka med henne till hagen och cyklade sen hem.

Av Gisela, Patricia, Moa - 13 augusti 2009 20:52

cyklade upp till hagen för att bara gå ut och kolla över hästarna lite snabbt och se så att de hade vatten, vilket de hade.

Lugn och ro är det enda jag kan säga....

Av Gisela, Patricia, Moa - 12 augusti 2009 18:32

Körde upp till stallet och hämtade upp Malin och Marie, fyllde bilen med sadlar. Till hagen och fixade hästarna och red till hage nr 1.

När vi skulle prova att trava så gick Vilja omkull och Marie ramlade av. Frambenen hade bara gett vika, så de störtade med full fart i marken.

Väl i hagen så trodde vi ju att hästarna skulle bli lite glada och springa rundor och så, men icke!! Seline sprang 30 m sen var det gräs som gällde. Hon har ju haft näsan i botten i 1½ vecka och ändå så är hon sååå hungrig. Det till och med kurrade i magen på henne. Uhhmm!!

Gick till stallet med sakerna, eller jag tog inte sadeln för klarar inte av att bära den så långt (300 m) med mina ej läkta revben.

Körde till hage nr 3 och gjorde rätt för oss. Betalade 125 kr per häst och det är absolut övkomligt!

Körde tillbaka till hage nr 1 för att ställa upp vattentunnorna och när vi står och fyller dem, vad kommer då om inte.....REGN!!! Det är sååå konstigt, men varje gång den här sommaren som vi har flyttat hästarna så har det regnat, men inte någon gång annars i stort sett. Mycket märkligt!

Seline känns lite konstig att rida, känns som att hon går lite ojämnt fram, men är inte helt säker. Tänkte testa henne imorgon på banan för att se hur det känns där.


Ovido - Quiz & Flashcards