Seline

Direktlänk till inlägg 31 oktober 2009

Hubertusjakt

Av Gisela, Patricia, Moa - 31 oktober 2009 22:15




Det är tredje året i rad som jag är med på Hubertusjakten i jonstorp. Den är lagom hård för hästarna.

Detta året hade jag lyckats lura med Monica och Tensan. Roligare om man är fler som åker iväg.


Eftersom Monica inte vågar köra släp med häst så hade vi frågat Linn och hon kunde tänka sig att hjälpa oss och snäll som familjen Ohlsson är så löste det sig.

Jag körde upp till stallet kl 7 för att fodra och börja släppa ut hästarna innan Monica kom. Men Monica kom innan jag hunnit släppa ut så hon hjälpte mig med det.

Johan körde ner Moa till Billeberga och lämnade henne där, hämtade Linn och lämnade henne i stallet.

Han körde hem för att äta frukost.

När vi kopplade Fridas släp till Monicas brorsas bil så fungerade inte en endaste lampa på släpet, säger bara SUCK!!!

Fick ringa efter Johan igen och han kom upp och sprayade kontaktspray och fick fixa lite med kontakterna. Sen så fungerade det. In med seline i hennes släp och sen skulle vi lasta Tensan och då var vi rätt så sena, men efter 5 försök så gick Tensan in.

Linn körde Seline och jag fick äran att köra Tensan. Hon var inte helt lätt, hon tyckte inte det var så kul att åka släp. Sparkade och möblerad om släpet några gånger. Jag är ju van att köra Seline som står som ett ljus. Men det gick detta också.

Vi kom fram kl 9.40 och ritten skulle ske kl 10 så vi hann och tur var ju det för detta ville vi inte missa efter allt som strulat.

Det blev en runda på 1½ mil på 1 timme och 45 minuter.

Johan, Björn, Linn, Moa och kusinerna körde runt och fotade oss på 3 st olika ställen. Det var lite kul att de fick se lite mer än bara starten och målet tror jag.

Vi hade i alla fall en väldigt trevlig tur som jag även tror att Monica tyckte.


Kändes som att Seline blev rätt trött i korppen efter ca halva vägen. Hon gick väldigt lågt med huvudet vilket gjorde att jag fick stå rätt så rakt upp med mycket vikt i knä och lår. Träningsvärk imorgon, jo tack skulle tro det.


Det är väldigt bra upplägg med rundan som vi rider. Låga hinder som man även kan rida runt om det känns bäst. Och inte galopp hela tiden utan mycket galopp, trav och många skrittpauser. Så hästarna blir aldrig slutkörda, vilket känns bra.

Seline blev bara lite svett under sadeln. Konstigt med tanke på att vi ändå nästan red i 2 timmar utan paus och med ett slut i full galopp. De flesta hästarna var genomsvettiga.

Chans till svansen har vi inte, småponnys är alldeles för snabba. Vi galopperar så fort vi orkar och eftersom Seline inte är i full kondis så orkar hon inte fullt ut heller. Fast det gör mig inget. Hon var jätteduktig!

          

Upplopp!!!

  

Gul ponny vinner lätt!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Gisela, Patricia, Moa - 11 oktober 2015 22:00

Var tvungna att åka och se på den förhoppningsvis dräktiga Seline.   Hon är mer svullen från magen och bak till juver. Till och med så att det var trångt mellan juvrerna när jag skulle göra rent.   Bilderna får tala för vad hon tycker om klia...

Av Gisela, Patricia, Moa - 2 oktober 2015 22:00

Selines hovar växer och mår väldigt bra nu enligt hovslagaren. Hon använder inte tå eller sidokappor på skorna fram längre heller. Måtte hon ha kvar sitt föl!!! Vi hoppas och tror att detta ska gå vägen =) ...

Av Gisela, Patricia, Moa - 8 september 2015 22:00

Åkte ut och hälsade på hästarna. Nyfiken på att se hur Seline har ändrat sitt humör =) Mycket kelig och ville att man skulle klia henne hela tiden.   Det jag märker nu är att hon svullnat upp vid juver. Jag brukar stå och göra rent mellan juvre...

Av Gisela, Patricia, Moa - 1 september 2015 13:30

41 dygn och återbesök   Idag har Seline gått 41 dygn med föl i magen. Återbesöket gick jättebra idag också, där var fortfarande bara ett föl och det växer precis som de ska och det verkar kunna gå vägen trots allt.    Nu ska vi inte tillbaka ...

Av Gisela, Patricia, Moa - 23 augusti 2015 13:30

Nu har det gått ännu en vecka. Denna veckan har hon inte ridits så mycket, för nu har jag blivit lite mesig..   Vi var iallafall på ett återbesök idag och det visade sig vara positivt denna gång också :D Hon har kvar fölet och det växer helt no...

Ovido - Quiz & Flashcards