Seline

Direktlänk till inlägg 29 november 2009

Red ut - äntligen!

Av Gisela, Patricia, Moa - 29 november 2009 21:55

Hade morgonfodring och utsläpp idag eftersom Frida är i sälen och semestrar.

Var uppe i stallet kl 8 och gav dem kraftfodret inne, under tiden de åt så gick jag ut med ensilaget och la det i lådorna i hagarna.

Magina hade som vanligt ätit upp långt innan de andra, men det är klart hon får mindre än en shettis, så det tar ju inte så lång tid.

Tog ut henne och när jag kom in igen så hade konstigt nog Seline ätit färdigt före de andra. Har nog aldrig hänt innan. Släppte ut henne och när jag var halvvägs ut så släppte jag henne för jag tänkte att hon vet ju var hagen är och går väl rätt ut till lådan med hö, men nääää inte Seline, hon sprang till höger in på ridbanan istället och visade upp en show där istället. Ja ja låt henne hållas. Gick in och hämtade Tensan och släppte ut henne och hon vet var hon ska i alla fall. Sen åkte Odessa ut och efter det gick jag ut på ridbanan där Seline fortfarande gick och strulade. Och när jag kom så började hon springa som en galning, ville inte bli fångad??? Varför kan man ju undra, hon skulle ju ut i hagen och äta, men hon hade nog lite trångt innan för pannbenet idag =).

Efter att hon sprungit runt och jag jagat på henne för ska hon springa så kan hon gott göra det också. Till slut tyckte hon inte det var kul mer så jag kunde fånga in henne och släppa ut henne i hagen. Men tro inte hon går till lådan och äter, nä hon springer runt och in i nästa hage och ställer sig där och spanar ut över viderna eller nåt!

Orkade inte bry mig utan jag gick in och tog ut killarna som stod och skrek efter mig.


Började mocka till Seline och när jag gick ut och tömde kärran så såg jag att Seline hade gått till sin låda för att äta.

Sen fortsatte jag mocka till killarna, hade lovat Karin att jag kunde fixa dem idag eftersom hon jobbade länge. Och vi visste inte när Frida skulle komma hem.

Satt maten och sopade hela stallet, sen körde jag hem. Nu var min rygg helt slut. Har ändå varit igång ca 2 timmar och kände att jag fick rida lite senare.


På eftermiddagen åkte jag upp och red ut tillsammans med Monica. Vi red bort till allén och runt fastmårup på vägen hem. Var ute i ca 2 timmar!! Min rygg höll, även om det kändes rätt bra emellanåt. Mjölksyran kom rätt snabbt när vi travade.

Seline var väldigt laddad och det skulle gå fort!! Vi hade nog vunnit alla montéklasser som finns, fy för vad hon kan trava fort. Hon var nog travare i sitt förra liv eller nåt=)

Fast första galoppen vi hade i allén var verkligen helt perfekt. Inte av och på som hon ofta gör när hon inte får galoppera så fort hon vill. Jag kunde faktiskt ha en i en helt ok galopp hela sträckan och den är lång.

Sen nästa galopp över lilla ängen vid kyrkan var lite mer hysterisk och sen ska vi inte tala om den på grusvägen förbi Bianca. Där blev hon helt tokig, här skulle det gå fort tyckte hon, fick lite problem eftersom min rygg gör ont och har lite svårt att sitta till när jag ska sakta av och gissa om hon tycker det är helt ok.

Efter den galoppen så blev det lite hysterisk trav men efter en stund fick vi till en väldigt trevlig trav, bra till bettet och lagom skjut bakifrån.

Får vara nöjd med rundan med tanke på att vi inte ridit ut på väldigt länge. Säkert mer än 2 veckor sen. Har ju varit lite tävling och annat som stoppat det.

Seline verkade väldigt nöjd när vi kom till stallet även om hon inte fick galoppera mer =)

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Gisela, Patricia, Moa - 11 oktober 2015 22:00

Var tvungna att åka och se på den förhoppningsvis dräktiga Seline.   Hon är mer svullen från magen och bak till juver. Till och med så att det var trångt mellan juvrerna när jag skulle göra rent.   Bilderna får tala för vad hon tycker om klia...

Av Gisela, Patricia, Moa - 2 oktober 2015 22:00

Selines hovar växer och mår väldigt bra nu enligt hovslagaren. Hon använder inte tå eller sidokappor på skorna fram längre heller. Måtte hon ha kvar sitt föl!!! Vi hoppas och tror att detta ska gå vägen =) ...

Av Gisela, Patricia, Moa - 8 september 2015 22:00

Åkte ut och hälsade på hästarna. Nyfiken på att se hur Seline har ändrat sitt humör =) Mycket kelig och ville att man skulle klia henne hela tiden.   Det jag märker nu är att hon svullnat upp vid juver. Jag brukar stå och göra rent mellan juvre...

Av Gisela, Patricia, Moa - 1 september 2015 13:30

41 dygn och återbesök   Idag har Seline gått 41 dygn med föl i magen. Återbesöket gick jättebra idag också, där var fortfarande bara ett föl och det växer precis som de ska och det verkar kunna gå vägen trots allt.    Nu ska vi inte tillbaka ...

Av Gisela, Patricia, Moa - 23 augusti 2015 13:30

Nu har det gått ännu en vecka. Denna veckan har hon inte ridits så mycket, för nu har jag blivit lite mesig..   Vi var iallafall på ett återbesök idag och det visade sig vara positivt denna gång också :D Hon har kvar fölet och det växer helt no...

Ovido - Quiz & Flashcards