Seline

Alla inlägg under november 2009

Av Gisela, Patricia, Moa - 16 november 2009 22:30

Moa red Seline och jag red Magina. Mycket lättare idag. Lärde sig en del från igår tror jag minsann =)

Idag travade jag mycket åttvolter och hon kändes mycket trevligare i traven idag, mycket stadigare.

Gjorde små förhållningar med innerhanden och hon tog emot det jättebra, så volterna kändes mycket bra.

Sen skulle jag försöka galoppera och tjena... vilken upplevelse. Hon hoppar nästan på stället, vänder bakdelen in mot mitten. När hon väl kom i galopp så orkade hon max ett halvt varv och krävde jag att hon skulle få loss rumpan så dog hon totalt. Vi la ner galoppen för det gick verkligen inte. Jag kan inte sitta på henne när hon böjer sig som en banan. Min rygg fixar inte det.

Fortfarande svårt att förstå att man kan ställa sig utåt och inåt utan att följa med, med hela kroppen. Fast det kändes ändå bättre idag.


Red faktiskt 1 timme idag också. Förstår inte vad tiden går fort när man ska prova nåt nytt. Man vill ju så gärna att man ska få igenom lite gran i alla fall.

Av Gisela, Patricia, Moa - 15 november 2009 22:10

Vi var uppe på förmiddagen, Moa och Rebecka fixade maten och vattnet medans jag mockade. Johan gick runt i stallet och fotade lite.

Senare på eftermiddagen körde Johan upp mig till stallet. Jag hjälpte Mia att mocka till Magina och sen red jag Seline en stund på banan. Kände igenom sista Lisette övningen, och den satt. Sen körde jag lite galopparbete, samla ihop, öka, få med bakdelen. Galopperade över lite bommar som låg på banan lite överallt, lite galoppombyte och jag kände mig väldigt nöjd med henne.

Hon var rätt seg i början, men efter lite galoppstarter så piggnade hon till.


In och gjorde iordning Seline. Under tiden jag ridit hade Mia fixat Magina, det är lyx!!

Tog ut henne och började skritta fram en stund innan Mia kom. Satt och testa lite olika övningar för att se hur hon reagerade. Hon vill gärna gå bakom hand och hänger sig väldigt tydligt på vänster boge.

Sen hennes stora problem är att hon går med ponnysteg, trippar fram som en liten symaskin.


Jobbade mycket med att få med vänster boge. När man ställer henne utåt till vänster så vill hon svänga dit, alltså fick man jobba en del på att man kan vara utåtställd och ändå gå kvar i samma varv.

Travade lite och stegen är otroligt korta, det får bli ett senare problem. Får börja med att kunna ställa henne åt båda hållen utan att hon ramlar omkull.

På slutet kändes hon avslappnad och gick med mycket stabilare gång. Mia tyckte också att hon såg mycket lugnare ut. Det är ju kul att hon märker skillnad mot det positiva. Hon gick även och tuggade förnöjsamt på betet och det är väldigt bra.

Hon är ändå väldigt arbetsvillig, bara att hon inte riktigt orkar.


Jag red i 1 timme, men det kändes som 20 minuter '=). När vi tog in henne i stallet så såg hon rätt trött ut faktiskt.

Stod och blinkade med trötta ögon och ställde haserna mot varandra. Det ser så kul ut när de blir trötta i kroppen utan att man ridit dem stenhårt utan mest genom huvudet och lite bodybuildning blir det så klart.


Av Gisela, Patricia, Moa - 14 november 2009 22:30

Patricia hopptränade för Frida. Tyvärr så var Patricia genomförkyld så hon orkade inte rida så länge.

De tränade på linjer, galoppbommar och lite hinder. Tränar mycket för att hitta rätt avstånd, kunna rida in på hindrena så nära som möjligt, mycket för att Seline inte ska trampa om hela tiden.

De hoppade som högst 1 m, mest för att känna på det innan tävlingen nästa helg.


Syns att Patricia tar till sig vad Frida säger. Jag upplever som att Patricia vuxit väldigt i sin ridning. Hon såg väldigt säker ut hela tiden när hon rider mot hindret. Trots att hon var så genomförkyld.

Verkligen kul att se!! 

Av Gisela, Patricia, Moa - 12 november 2009 22:39

Usch nu blev det 2 st vilodagar. Hinner ju inte rida på onsdagar och idag skulle ju Seline skos och det blir så sen att rida efteråt, så hon fick vila idag också.

Körde till stallet och hämtade in Seline från lervällingshagen. Vilket resulterar i att spola benen och sen in och torka dem så gott det går.

Hovslagaren vill ju inte ha leriga eller våta ben när hon ska jobba. OCh det förstår jag, för det blir väldigt kladdig och kallt.

Lastade och körde henne till Gustavslund. Det var väldigt intressant, för idag stod hon och somnade medans Viveca skodde henne. Hon blir lugnare och lugnare för varje gång hon skor henne. Seline tjafsar lite, men i det stora hela så är hon hur lugn och fin som helst nu.

Stod och snackade länge med Viveca efter jag lastat på Seline. Träffade både Anneli och Carro, så det blev mycket snack med dem och förstås med snack med Viveca.

Körde till stallet och mockade och satt maten snabbt för jag hade lovat att hämta Moa hos Miche vid 20-tiden. Hann nästan, var där 20.10

Selines spricka i vänster framhov har bara 3 cm kvar att växa ut, det är skönt!

Av Gisela, Patricia, Moa - 10 november 2009 22:28

Red på banan som är sååå blöt och tråkig nu. Men det är ju inte konstigt. Det har ju regnat så mycket den sista tiden så vattnet hinner ju inte undan.


Hon kom faktiskt ihåg vad vi tränade på igår så det gick riktigt bra. Sen kom vi inte till den bästa punkten idag, men jag blev nöjd ändå. Kändes som att hon nog var lite trött i bakkärran så jag tog det lite lugnare.

Vi tog lite galopp istället och hon kändes jättefin. Kändes stadig och verkligen i balans. Inte som hon brukar kunna göra, lägga sig inåt framförallt i vänster varv.


Helt klart nöjd!

Av Gisela, Patricia, Moa - 9 november 2009 22:30

Idag skulle vi träna på att kunna böja halsen ut i 3 steg. Vi började rida runt på volten med att ställa sakta i 3 steg utåt och när hon släppte efter så skulle jag böja henne snabbt inåt (som en dåligt hoppryttare som Lisette säger =)).

När det fungerade så skulle jag 3 steg ut och när hon släppte efter så skulle jag få in svansen mot mitten, böj halsen inåt när hon är mjuk i yttersidan. Håll om med innerskänkeln till hon släpper efter, ställ halsen mycket inåt, ska se ögat och hela ganaschen. Jag är lite för snäll och ställer henne alldeles för lite, men när jag väl ställt henne ordentligt in så gick hon jättebra.

Vi fortsatte med samma övning fast längs med långsidan och även här gick det bra. När det kändes ok så skulle vi börja trava och göra samma övning och när hon släppte efter och jag mötte upp med innerskänkeln så skulle jag gå in på volten och ställa henne med mjuka tag inåt till hon släppte efter och började svikta i traven.

Hon blir lite lat i bakkärran när man travar och kräver att hon ska ställa sig. Men till slut så fick hon till traven i ett bra tempo.

Skrittade en stund och sen skulle jag börja trava längs med långsidan och hon går in i svikt direkt, sååå häftigt!!! Jippie!!

Efter en stund på volten så börjar jag känna hur hon verkligen tar i för varje steg med bakbenen vilket jag aldrigt känt så tydligt tidigare. Varje steg kom med sån kraft bakifrån så jag slutade nästan andas för att inte förstöra nåt. Nog en av de absolut bästa lektionerna jag har haft med Lisette!!!

Av Gisela, Patricia, Moa - 8 november 2009 22:30

Bestämt med Björn att han skulle prova på att rida Seline. Han har sagt det flera gånger att han ville pröva, men av någon anledning så har det inte blivit.

Men nu så... Jag gick med honom några varv för att förklara lite vad och hur han ska tänka. Sen släppte vi på linan lite och han fick rida runt på en volt och det är inte helt lätt, för då måste pilot styra själv =)

Sen red han rundor på banan själv och fick lära sig att svänga med kroppen och inte med tyglarna och det gick jättebra. Kul att man har en sån känslig häst så att även en oerfaren ryttare kan få till det.


Sen fick han skritta över lite bommar, rida in i en fyrkant stanna och vända och ut igen. Sick sack mellan koner.

Sen slutade vi med lite trav då Linn fick springa och hålla i Seline så att Björn kunde koncentrera sig på att hålla sig kvar. Här fick vi några goa skratt och det är inte illa ment, men det är så kul att se hur svårt det kan vara att hitta takten och känslan.


Proffsryttaren Björn - Bra jobbat!!

  

Av Gisela, Patricia, Moa - 7 november 2009 22:30

rVi körde upp till söderåsen, strax ovanför Åvarp och innan Barnens paradis. Samma ställe som förra gången.

Moa hade bestämt sig för att följa med och jogga/springa medans jag travade. Johan gick med och fotade.


Jag red lite längre än vad de gick. Går ju lite fortare att ta sig fram till häst. När jag skulle galoppera på en grusväg så visst galopperade Seline, men det var inte den där hysteriska galoppen som hon kan lägga in. Fast det är klart det var rätt varmt så jag tror att hon var lite trött pga det.

Hon var i alla fall genomsvett efter våran lååånga galopp och det var minsann jag också =)


Det var väldigt skönt att få komma till lite annan miljö och rida.

  

Ovido - Quiz & Flashcards