Seline

Alla inlägg den 28 juni 2009

Av Gisela, Patricia, Moa - 28 juni 2009 22:50

Vi kom upp till hagen med släpet för idag skulle Patricia rida på Sibirien med Liza och Julia.

Patricia gick ut i hagen för att hämta Seline och som vanligt så gick Seline iväg så jag gick ut för att hjälpa Patricia att fånga henne och Moa stod vid grinden och var beredd att släppa ut oss=)

När vi fick tag på Seline så vill Patricia hoppa upp och sitta barbacka på vägen ut ur hagen. Jag skulle ju leda henne och hon bara "åka" med.

Så jag slängde upp henne och direkt så sprang Seline iväg in mellan de andra hästarna. Och när grimskaftet tog stopp för henne så började hon bocka helt hysteriskt.... Så efter ca 10 rejäla bockningar så hade Patricia inte en chans att sitta kvar. Flög i backen, men ställde sig upp direkt för hon blev rädd att hon skulle bli trampad för alla hästar sprang runt Seline och runt Patricia. Patricia mådde inte bra för hon hade tappat andan och jag bad henne ligga en stund men det var inte helt lätt för alla hästar sprang runt oss hela tiden och skulle attackera Seline, så hon blev superstressad. Efter en stund gick Patricia ut ur hagen och satt sig i bilen med värkande handled och fingrar.

Hon ville ändå att vi skulle lasta Seline och åka till Sibirien för hon hade ju stämt träff med sina kompisar. Jag ville till akuten men det ville inte Patricia. När vi kom fram red jag fram och tillbaka tog en liten trav och lugn galopp och det gick bra. Slängde sen upp Patricia för att hon skulle rida lite så att hon inte blir rädd. Men hon hade så ont att hon inte kunde hålla i tyglarna utan jag fick leda henne runt lite i havet och då gick det bra.

Efter vi hade ridit färdigt vilket inte blev så speciellt ansträngande idag, men det spelar ingen roll för Seline ska ändå rulla sig i sanden. Så det var verkligen precis jag hann få av sadeln innan hon la sig och rullade. Men nu är hon lite tjock så det är jobbigt för henne =)

Hem och lämnade henne i hagen med nysmörjd näsa och sandig överallt.

Nu sa jag till tjejerna att nu får vi nog sluta upp med hästar och sälja Seline, men det var visst inte populärt alls.... Vad ska vi då göra?? Och det var faktiskt inte hennes fel att det blev som det blev. hummm!!

Vi har försökt analyser vad som egentligen hände. Vi tror att det hände för att de andra stona gick emot Seline samtidigt som jag slängde upp Patricia, Seline får panik att Patricia sitter på ryggen jag står på ena sidan och 4 hästar kommer emot henne från motsatt håll och någon av dem var lite aggressiv, vilket är rätt vanligt att de är mot Seline., så vi tror att hon ville fly från allt som attackerade henne från alla håll. Eftersom hon började med att försöka trava igenom flocken som kom emot henne, jag höll kvar i grimskaftet vilket gjorde att hon inte kom längre (fick brännblåsor i handen ja...)då var hennes ända utväg att bocka för att komma fri från mig och Patricia och kunna springa ifrån hästarna.

Alltså var vi människor som vanligt inte tillräckligt lyhörda i första skedet därför hände detta.

Men hur som helst så tar jag ju detta på mig som mamma. VARFÖR skulle jag slänga upp henne.... JO för att vi har världens snällaste häst som ALDRIG skulle göra någon illa. Och så fel det kan bli.

Som tur var gick det inte värre än vad det gjorde och det är jag tacksam för. Patricia kunde ha blivit trampad, men nu hade vi en otrolig tur....



Ovido - Quiz & Flashcards