Seline

Direktlänk till inlägg 27 december 2009

Red ut med Monica

Av Gisela, Patricia, Moa - 27 december 2009 23:00

Hästarna stod och åt middagshö när jag kom, men tyvärr så fick Seline få sitt efter ridturen. Jag och Monica fixade till våra hästar, på med mängder av reflexer och så iväg. Det var för en gång skull uppehållsväder, grått, men inget regn och inte halt!

Vi red mot sura gubben, travade på grusvägen ut mot vallåkravägen. Seline höll ett jämnt tempo hela vägen och sökte sig framåt neråt. Plötsligt så var det inte jobbigt att trava henne. Brukar ju få sitta och hålla emot för att tempot inte ska fara iväg. Skulle trava uppför lilla backen vid borgen, men det blev visst galopp =), Seline vet att vi brukar galoppera där så det är bara att göra som hon säger... Vidare förbi Bianca i trav och även här gick det riktigt bra. Blev liten galopp igen efter svängarna efter Bianca. Monica släppte på Tensan lite och Seline är ju inte sen så hon försökte öka rejält. Bakdelen kom som skjuten ur en kanon. Men jag vill inte ge järnet eftersom vi inte ridit så mycket sista tiden. Skrittade en stund, sen var det liten galopp på ängen innan fjärestad kyrka. Skrittade sen hela vägen bort till allén. Där blev det galopp igen och även den här gången i lugnt och fint tempo. Nu började jag känna att hon var liiiite trött i framkärran. Fast jag vet ju att när hon skrittat i 2 minuter så är hon på G igen.

Sen var det skritt sista biten från allén för där var så lerigt sista biten. Travade fram till asfalten, vilket gick över till galopp. Hon kan inte sansa sig om man säger så. Men här fick jag ta tag lite för hon ville inte lyssna på mig längre. Nu var det fullt ös som gällde och det accepterade inte jag.

När jag sätter mig ner och bromsar upp henne så slänger hon huvudet till höger och det är jätteläskigt för det känns som att vi skulle kunna gå omkull. Så har hon gjort den sista månaden när vi galopperar och ska sakta av när hon inte vill. Känns som rena dumheter för hon reagerar inte så i någon annan gångart eller när vi galopperar på banan, lite på banan, men inte lika mycket.

Efter vår diskussion på sista grusvägen så var det äntligen skritt på ca 25 minuter och det var väldigt svårt de första 10 minuterna, mest taktande och tramsande.

Väl i stallet så varvade hon ner och såg allmänt nöjd ut.

Helt okej runda trots att hon är lite halvtokig  


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Gisela, Patricia, Moa - 11 oktober 2015 22:00

Var tvungna att åka och se på den förhoppningsvis dräktiga Seline.   Hon är mer svullen från magen och bak till juver. Till och med så att det var trångt mellan juvrerna när jag skulle göra rent.   Bilderna får tala för vad hon tycker om klia...

Av Gisela, Patricia, Moa - 2 oktober 2015 22:00

Selines hovar växer och mår väldigt bra nu enligt hovslagaren. Hon använder inte tå eller sidokappor på skorna fram längre heller. Måtte hon ha kvar sitt föl!!! Vi hoppas och tror att detta ska gå vägen =) ...

Av Gisela, Patricia, Moa - 8 september 2015 22:00

Åkte ut och hälsade på hästarna. Nyfiken på att se hur Seline har ändrat sitt humör =) Mycket kelig och ville att man skulle klia henne hela tiden.   Det jag märker nu är att hon svullnat upp vid juver. Jag brukar stå och göra rent mellan juvre...

Av Gisela, Patricia, Moa - 1 september 2015 13:30

41 dygn och återbesök   Idag har Seline gått 41 dygn med föl i magen. Återbesöket gick jättebra idag också, där var fortfarande bara ett föl och det växer precis som de ska och det verkar kunna gå vägen trots allt.    Nu ska vi inte tillbaka ...

Av Gisela, Patricia, Moa - 23 augusti 2015 13:30

Nu har det gått ännu en vecka. Denna veckan har hon inte ridits så mycket, för nu har jag blivit lite mesig..   Vi var iallafall på ett återbesök idag och det visade sig vara positivt denna gång också :D Hon har kvar fölet och det växer helt no...

Ovido - Quiz & Flashcards