Seline

Alla inlägg den 23 juli 2009

Av Gisela, Patricia, Moa - 23 juli 2009 23:10

Då var det äntligen dags för nya skor, vilket hon var i stort behov av. Hon hade slitit väldigt mycket på vänster framsko. Viveca fick även karva ur hennes stora spricka på vänster framhov. Den var inte mjuk och hon ville inte lacka igen den med tanke på att hon kan stänga in massor med bakterier.

När skona satt där de skulle så körde jag till Bruces för att rida där ett tag. Var väldigt länge sen jag var där och red, så jag tog den långa rundan med en härlig galopp runt fyrkanten. Tänkte att jag skulle hoppa några småstockar på fältet som de använder till terräng nu. Hoppade 4 språng över småstockar. Tänkte avsluta med att hoppa en björkoxer på max 50 cm hög 30 cm bred. Alltså väldans så litet hinder. När jag hoppat 2 st stockar så landade hon i vänster galopp och jag ville ha henne i höger galopp, jag saktar av och ber om ny galopp och hon tar vänster igen, så brukar hon aldrig göra, alltså jag saktar av igen och får henne i höger galopp. Hon söker sig väldigt fint på björkhindret, går med spetsade öron framåt i rätt så frisk galopp, men inte för fort. När hon hoppade av så började hon tveka i luften vilket gjorde att hon inte lyfte sina framben utan mer eller mindre cyklade sig över hindret. Det är det sista jag ser innan jag ser en stor gräsmatta 3 cm framför mig. Vi gick omkull.... Seline gick ner på knä och blev liggande, reser sig ändå snabbt och det gör jag också.

Då ser jag att hon blöder från vänster bakknä och har fullt med gjort under sadelgjorden, alltså har hon gjort ytterliggare en magdykning.

Det blir till att linka tillbaka till släpet. Sprang lite med henne och hon haltade inte. Som tur var hade jag med mig vattenflaskor så att jag kunde spola av såret och sen lasta henne. Körde henne till stallet för att spola av hennes sår, som tur var det bara detta såret som jag kunde hitta. Ser ut som ett hack och inte stort. Men jag spolade och tvättade med svamp.

Cyklade ner henne till hagen och då ser jag att hon är halt. Hon är fortfarande lite svullen på höger framknä efter sparken så hon är lite öm där och sen ser jag att hon är halt på vänster bak. Förhoppningsvis så är det för att hon har fått en smäll där och är allmänt mörbultad.

Släppte ut henne i hagen och tant sur attackerade henne direkt och jagade henne runt i hagen. Då haltade Seline rätt duktigt.

Jag åkte upp senare på kvällen och kollade henne och då så gick hon runt och åt i hagen och såg nöjd ut. Kunde inte se någon svullnad och om det är svullet så är det ytterst lite. Det tackar vi för. Såret såg fint ut. Sprayade på plåsterspray. Bad henne röra på sig och det såg inte värre ut än tidigare på dagen. Hoppas bara att hon blev väldigt mörbultad och inte skadad invärtes för det är lite svårt att komma åt. För i så fall är det besök hos kiropraktor.

Nu får vi hålla alla tummar...

Undra om detta hände för att jag tvingade henne ta höger galopp fast att hon ville ha den vänstra??? Kanske hon kände sig öm i höger knä fortfarande och inte ville anstränga knät vid hoppning?? Eller vad hände??

Jag kan ju förstås ha gett henne någon signal fel, men jag kan inte påminna mig om att jag störde henne, utan lät henne själv få fixa hoppet. Men man gör så mycket omedvetet och jag kan inte svära mig fri från det. Men jag hoppas att jag inte störde henne.


Så nu är det Frida som får hjälpa oss igång IGEN!!! Tur vi har henne!!

Men nu ska Seline få vila ett tag först så får vi se hur hon mår om någon vecka eller så. Frida ska bort och sen ska vi bort så det passar att hon vilar sig i form. Stackars lilla häst!


Känns bara så trist att detta händer 2 ggr på 2½ månad, för hon har aldrig gjort så här tidigare. Hon har hoppat allt oavsett hur fel vi har kommit och hon har ändå alltid klarat det. Sällan hon river, därför blir jag väldigt brydd om vad som händer nu. Har hon ont eller börjar hon fega ut?? Vill att ryttaren ska bestämma helt eller? Det ansvaret vill inte jag ha utan hon måste själv kunna avgöra avstånd och så.


Ja ja vi får avvakta och se vad som händer.

Ovido - Quiz & Flashcards