Seline

Alla inlägg under mars 2009

Av Gisela, Patricia, Moa - 15 mars 2009 10:22

Är hemma och laddar upp för klubbhoppningen i eftermiddag. Tyvärr har jag ont i huvudet, men det blir väl bättre när jag kommer ut.

Återkommer med rapport om hur vi fixade detta idag!! =)

Av Gisela, Patricia, Moa - 14 mars 2009 10:14

Fint väder, sol och värme!!!!

Lite svullen idag igen, men ingen värme och hälta.

Jag hopptränade för Frida på eftermiddagen. Det känns att vi är ringrostiga. Fick börja på travbom in, ett galoppsprång och litet hinder. Efter några försök så gick det bra. Hon blir bara så koncentrerad på hindret att hon inte bryr sig så mycket på det som är framför.

Sen var det 3 st galoppbommar och krysshinder, och det gick skapligt. Lite dålig energi, vill inte riktigt fram.

Frida la en bom bakom hindret också för hon ville att Seline skulle koncentrera sig lite och inte bara lita på mig.

Sen hoppade vi lite kryssoxer och kombination och det gick mycket bättre. Fick lite energi och glädje i henne. Och jag blev lugnare och slutade stressa henne. Kändes helt ok efter träningen, så vi skrittade ut en runda och få lite energi i henne utifrån.

Tack Frida för hjälpen!

Av Gisela, Patricia, Moa - 13 mars 2009 10:09

Jag flexade på eftermiddag så jag passade på att åka till stallet och rida ut en runda medans det var ljust.

Nu plötsligt var hon lite svullen på bakbenet igen.. vad är detta? Hon var inte varm eller så och inte halt.

Hon var så laddad idag, men ändå jättetrevlig att rida. Red skolvägsrundan, gick till och med att galoppera samlat och fint, inget dragande och trams. Men efter galoppen var det väldigt svårt att skritta =).

Hon var så glad och positiv till allt jag bad om idag. Tyckte nog att det var härligt att komma ut en runda eftersom det har blivit banan innan i veckan och sen har hon ju vilat i 2 dagar pga vädret.

Av Gisela, Patricia, Moa - 12 mars 2009 21:21

På väg hem från utbildningen i Lund så fick jag sms från Frida om att det snöade för fullt och att vi fick ställa in träningen. Vilket inte var så konstigt. Vill knappast rida med styltor på hästarna.

Provade att gå ut på ridbanan för att se om det gick att göra ett skrittpass eller longera, men snön fastnade direkt under hovarna.

Så idag blev det bara en snabbrunda i stallet.

Ingen svullnad eller värme längre!! Äntligen.

Nu får vi se om det går att hoppa lite imorgon istället, men antagligen inte.

Av Gisela, Patricia, Moa - 11 mars 2009 21:45

för Seline. Men hon åkte på en rejäl omgång med borstarna. Vet inte om hon bara ligger och rullar runt i skiten hela dagarna. Och hon har nog även börjat slå kullerbyttor, för hon är genomlerig om pannan och hela huvudet. Om hon inte gör kullerbyttor så förstår jag inte hur hon kan bli skitig i huvudet på detta sättet.

Ingen värme och pytte pytte lite svullnad på benet nu. Alltså går det på rätt håll.

Då blir det förhoppningsvis hoppträning imorgon, ska bli kul!

Av Gisela, Patricia, Moa - 10 mars 2009 21:47

Seline var lite småirriterande i början när vi kom till stallet. Hon norpade hö från alla påsar och drog sönder Vikings höpåse. Har aldrig varit med om att hon ens försökt sno hö från någon annan på detta sättet.

Moa var ridsugen och vi kollade om Nellie också skulle rida och det skulle hon. Så de två red medans vi mammor stod och tjatade =9

Det gick jättebra för Moa. Hon har inte ridit Seline på länge, men det syntes inte. Hon tränade mycket på galoppfattningar från trav, skritt och halt. Gick kanonbra! Sen tränade hon lite på öppna och slutna i skritt. Hon är jätteduktig.

Nellie var också lite sugen på att rida Seline. Jag visade henne lite småknep för att hon skulle förstå hur hon ska rida Seline. Hon verkade tycka det var kul att rida Seline. För hon ville nästan inte hoppa över till Odessa efteråt. "Seline är mycket roligare att rida", kul att höra förstås.


Av Gisela, Patricia, Moa - 9 mars 2009 22:35

Jag och Monica la ut lite galoppbommar och tränade på dem. Kändes mycket bra idag också. Vi kortade avståndet lite på slutet för att kunna få ihop hästarna lite mer och det gick verkligen kanonbra. Red på tredelat igen och det fungerade mycket bättre än i lördags.

Det är väldigt bra, känner vi, att ha lite såna här småövningar, för man skärper sig i sin ridning mycket mer än att bara sitta och "åka" runt på banan. Hästarna tycker nog också det är roligare med lite övningar.

Och jag hade för mycket kläder på mig, för det känns ju så kallt när man går ut, men efter lite galoppjobb så har man fått upp värmen igen.

Vi (jag och Monica) har bokat Frida för hoppträning på torsdag, så jag hinner träna innan söndagens klubbhopp. Känner mig alldeles för mesig just nu. Jag vet ju att det inte är högt, men det är läskigt när hon inte kommer rätt på hindrena. Hon litar för mycket på mig och vill att jag gör jobbet åt henne. Men det ska Frida hjälpa mig att arbeta bort.

Av Gisela, Patricia, Moa - 8 mars 2009 18:27

tro inte att jag rider när det regnar uppifrån, nerifrån och från sidorna och så till sist... framifrån. Man blev blött hur man än rörde sig från bilen till stallet. Vi pratar 20 meters förflyttningssträcka =).

Men man har ju stallkompisar som är lite kaxigare... en hade redan ridit i över 1 timme och en annan skulle ge sig iväg, men då hade det lugnat ner sig lite. Då fick jag lite ångest... skulle kanske ändå ha följt med, men näää det regnade fortfarande.

Tog inne Seline för hon stod mitt i hagen och skakade och det är ju inte konstigt, har regnat precis hela dagen och blåst kallt.

Använde massageborste för att få igång cirkulationen och sen borstade jag som vanligt. På med tjocka täcket igen, som tur hade det inte blivit blött rakt igenom, och sen även på med ett annat regntäcke. Det första skyddstäcket var genomblött så det fick jag hänga på tork.

In i boxen och hon såg väldigt nöjd ut, klart där låg ju lunch också ; )

Efter att hon var på plats så tog jag in de andra hästarna. De såg ut att vilja komma in i det torra.

Kör hem och vad händer på himlen över danmark då då????? jo det klarnar upp och jag hinner inte mer än in och dadamm... SOLEN!!!! Ja ja så är det, bättre lycka imorgon förhoppningsvis.


Ovido - Quiz & Flashcards